135- TÜKÜRÜK ELBİSEYE
DOKUNUR BABI
حدّثنا
عَلَى بْن
محمد. حدّثنا
وكيع، عَنْ حماد
بْن سلمة،
عَنْ محمد بْن
زياد، عَنْ
أبي هريرة؛
قال:
-
رَأَيْت
النَبِي
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَم حامل
الحسين بْن
عَلَى، عَلَى
عاتقه،
ولعابه يسيل
عليه.
فِيْ
الزوائد:
إسناده صحيح.
ورجاله رجال
الصحيح.
Ebu Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir :
Ben, Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i gördüm. Hüseyin bin Ali (r.a.)'in mübarek
omuzunda taşıyordu. Hüseyin'in tükrüğü de Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
üzerine akıyordu."
Not: Zevaid'de
isnadının sahih olup, ricalinin sahih hadis ricali olduğu bildirilmiştir,
AÇIKLAMA :
Hadisin zahirine göre
Hüseyin (r.a.)'in ağzından akan tükrük, Nebi (s.a.v.)'in elbisesi üzerine
akmıştır. Eğer necis olsaydı Nebi (s.a.v.) böyle yaptırmazdı. Bu durum,
tükrüğün temizliğine delalet eder.
İnsanın ağızından akan
tükrük, aslında İslam alimlerinin ittifakıyla temizdir. Ağızın içi, başka bir
nedenle pislenirse dolayısıyla tükrük de pislenmiş olur ki bu başka bir
konudur.
El-Fıkıh
Ala'l-Mezahibi'l-Arbaa (Dört mezhebin fıkıh...) adlı kitabın 1. cildinin baş
kısmında 'Temiz Maddeler, bahsinde şöyle deniliyar:
'Diri olan her şeyin
göz yaşı, teri, tükrüğü ve sümkürüğü, mezheblerin beyanı vechiyle temiz
sayılır. (Yani namaza mani değildir.)
Şafiiler'e göre
sayılan maddeler, eti yenen, yenmeyen ve şer'an temiz sayılan hayvanlara ait
ise temizdir.
Malikiler'e göre
uyanıklık veya uyku halinde ağızdan akan tükrük, ittifakla caizdir. Fakat
mideden ağıza gelen su necistir. Mide suyu renk veya kokusunun değişikliği ile
tanınır. Mesela, akan su sarı olup pis kokuyarsa mideden gelmedir. Eğer kişi
buna mübtela ise (kronik olarak geçmeyen rahatsızlığı var ise) kendisine af
vardır. Aksi takdirde af yoktur.
Hanbeli alimlerine
göre, göz yaşı, ter, tükrük ve sümkürük, eti yenen hayvanlara ait ise temizdir.
Eti yenmeyip kedi veya ondan küçük ise ve bir necasetten doğma değilse ona ait
sayılan maddeler de temizdir.
Hanefi alimlerine
göre, dirinin ter ve tükrüğü temizlik ve necaset bakımından onun artığı
gibidir. Yani artığı temiz olan canlının ter ve tükürüğü temizdir. Artığı necis
olanınki ise necistir.'
Şafii fıkhına ait
Nihayetü'l-Muhtaç adlı kitabın ''Necaset'' babında ağızdan gelen su ile ilgili
olarak özetle şöyle deniliyar:
'Uyuyan kişinin
ağzından akan su, mideden gelme ise necistir.
Bunun bir alameti,
suyun sarımtırak ve pis kokulu oluşudur. Şayet mideden gelmiyorsa veya mideden
gelme olup olmadığında şüphe edilirse onun temizliğine hükmedilir. Eğer bir
şahıs mideden gelme su akmasıyla mübtela ise ondan af vardır.'