7- AKŞAM NAMAZININ
VAKTİ BABI
حدّثنا عبد
الرحمن بْن
إبراهيم
الدمشقي. حدّثنا
الوليد بْن
مسلم. حدّثنا
الاوزاعى.
حدّثنا أَبُو
النجاشى؛ قال:
سَمِعْت رافع
بْن خديج يقول: - كنا
نصلي المغرب
عَلَى عهد رَسُول
اللَّه صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَم،
فيصرف أحدنا
وإنه لنيظر
إلى مواقع نبله.
حدّثنا
أَبُو
يَحْيَى
الزعفراني.حدّثنا
إبراهيم بْن
موسى، نحوه.
Rafi' bin Hadic
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir:
Biz, Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) hayatta iken akşam namazını kılardık. Sonra birimiz namazdan
çıkar da attığı okların düştüğü yerleri görürdü."
Bize Ebu Yahya
Ez-Za'ferani tahdis etti. (O da dedi ki:) Bize İbrahim bin Musa bu hadisin
mislini tahdis etti.
Diğer tahric:
Buhari, Müslim ve Beyhaki
Hadisin
benzerini, Ebu Davud, Enes bin Malik'ten; Nesai, Eslem kabilesine mensub bir
sahabi'den; Ahmed de Ensar'dan bir cemaat'tan rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA :
Hadis,
Peygamber (s.a.v.)'in, akşam namazını erken kıldığına ve akşam namazında kısa
sureler okuduğuna delalet eder. Çünkü erken kılmasaydı ve kısa surelerle
yetinmeseydi,namazdan çıkanların, attıkları okların düştüğü yerleri
görebilmeleri mümkün değildir. Peygamber (s.a.v.)'in genellikle böyle yaptığı umulur.
Bu nedenle akşam namazında A'raf veya Saffat veya Duhan veya Tur veya Mürselat
suresini okuduğuna dair sabit olan rivayet, bu hadise muhalif düşmez. Çünkü
bazen böyle yapıyormuş. Bazen de akşam namazını şafağın batmasına yakın bir
zamana kadar tehir ettiğine dair rivayetin durumu da böyledir. Yani bazen
caizliğini beyan etmek için akşam namazını tehir ediyormuş.
Hadis, merfu'
hükmündedir. Müslim, Ebu Davud ve diğer bazı rivayetlerde hadisin metni mealen
şöyledir: "Biz akşam namazını Resulullah (s.a.v.) ile beraber kılardık.
Sonra birimiz namazdan çıkar da attığı okların düştüğü yerleri görürdü.''
HADiSİN FIKIH
YÖNÜ :
Hadis, akşam
namazının erken kılınmasının meşru olduğuna delalet eder. Ve yukarıda anlatıldığı
gibi zamm-i surenin kısa olmasının matlub olduğuna zımnen delalet eder.