DEVAM: 10- UYKUDA
KALARAK VEYA UNUTARAK NAMAZ KILMAYAN BABI
حدّثنا
جبارة بْن
المغلس.
حدّثنا أَبُو
عوانة، عَنْ
قتادة، عَنْ
انس بْن مالك؛
قال: -
قال رَسُول
اللَّه صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَم: ((من
نسى صلاة
فليصلها
إِذَا ذكرها)).
Enes bin Malik
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir»
«Kim bir namazı
(kılmayı) unutursa, onu hatırladığında kılsın.»
Diğer
tahric: Buhari, Müslim, Nesai, Ebu
Davud, Tirmizi ve Tahavi.
AÇIKLAMA :
Tirmizi
hadis'in hsen-sahih olduğunu söylemiştir. Buhari ve Ebu Da'vud'un
rivayetlerindeki hadisin sonunda:
" ...
Ondan başka keffareti yoktur.'' parçası da mevcuttur. parçanın manası:
'Unutulan namazın hatırlandığı zaman kaza edilmesinden başka bir keffareti
yoktur: demektir. Şu halde bazıları: Unutulan namaz kaza edilmekle beraber,
ertesi gün o namazın vakti girdiğinde tekrar kaza edilir, demişler ise de bunun
tutarsız olduğu anlaşılıyor.
Hattabi:
'parça'dan maksad şudur: Unutulan namazın, kaza edilmesinden başka, sadaka veya
benzeri bir keffaretin ödenmesi gerekmez. Halbuki özürsüz olarak Ramazan
orucunu tutmayana keffaret gerekir. Hac veya umre için ihrama girmiş olan kişi
menasikten bir şeyi terkettiği zaman, bazen keffaret ödemesi gerekir. Namaz
bunlar gibi değildir. Kişi başkası yerine hac yapabilir ve onun yerine
borçlarını ödeyebilir. Hadis, kimsenin başkası yerine namaz kılamayacağına
delildir. Keza oruç ve başka ibadetlerin boşluğu bazen malı tasadduk etmek ile
tamir edilebilir. Namaz böyle bir şeyle tamir edilemez.' demiştir.