DEVAM: 5- EZANIN
FAZiLETi VE MÜEZZiNLERiN SEVABI BABI
حَدَّثَنَا
عثمان بْن أبي
شيبة.
حَدَّثَنَا حسين
بن عيسى، أخو
سليم القاري،
عن الحكم بن أبان،
عن عكرمة، عن
ابن عباس؛
قال:
-
قال رَسُول
اللَّهِ صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
((ليؤذِّن لكم
خياركم،
وليؤمكم
قراؤكم)).
İbn-i Abbas
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle
buyurdu, demiştir :
«En seçkinleriniz
sizin için ezan okusunlar ve Kur'an-ı en çok belleyenleriniz size namaz
kıldırsın.»
Bu hadisi Ebu
Davud da rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA :
Hadiste geçen
''En seçkinleriniz ... " tabiriyle din işlerinde en çok muhafazakar
olanlar kasdedilmiştir. Müezzinler yüksek minarelerin üstüne çıkarak ezan
okudukları için cami çevresindeki bir çok evin avlu ve mahrem yerlerini
buralarda bulunan namahrem kadınları ve ev halkını görebilirler. Minareden cami
çevresindeki evlerin mahrem yerlerine bakmayacak muhafazakar insanların ezan
okumakla görevlendirilmeleri burada tavsiye edilmiştir. Müezzinlerin çok
dikkatli olmaları gereken diğer bir husus da namaz vakitleridir. Bu vakitlere
azami itina gösterebilmeleri ve ihtiyatlı davranarak müslümanların namazlarının
ifsadına sebebiyet vermemeleri için takva sahibi ve muhafazakar olmaları
öngörülmüştür.
Hadisin
zahirine göre Kur'an'ı en çok belleyen kişi kendisinden daha alim olan adama
tercihen imamlığa liyakatlıdır.
El-Menhel
yazarının belirttiği gibi Kur'an'ı en çok belleyen'in öncelikle imamlığa
liyakatı onun namazIa ilgili şer'i hükümleri bilmek şartına bağlıdır. Bu sahada
alim olmadığı takdirde önceliği yoktur.
Tercemede:
''Kur'an'ı en çok belleyenleriniz ... '' diye açıkladığı:mız ''Kurra'' kelimesi
''Kari'''in çoğuludur. Kari' : Okuyucu demektir. Burada kasdedilen mana
hakkında çeşitli yorumlar mevcuttur. 'El-Menhel yazarı ''İmamlığa en liyakatlı
olan'' babında yapılan yorumIarı şöylece sıralamıştır:
1- Kur'an'ı en
çok belleyeniniz ...
2- Kur'an'ı en
güzel okuyanınız ve hükümlerini en iyi bileniniz ... ikinci yoruma göre
ezber'in çokluğu ve azlığı imamlık için bir ölçü değildir.
3- Fıkıh
hükümlerini en iyi bileniniz ... Üçüncü yorumu tercih edenler mesned olarak
şöyle demişlerdir: Ashab-ı kiram'ın durumları dikkate alındığı zaman onların en
kuvvetli fıkıhçılarının Kur'an'ı daha iyi okudukları anlaşılır. O halde en iyi
okuyucu tabiriyle en kuvvetli alimler kasdedilmiştir. Bunun içindir ki İbn-i
Mes'ud (r.a.) :
'Birimiz
Kur'an'dan bir sure bellediği zaman o suredeki helal ve harama ait hükümleri
vesair bilgileri iyice kavramadıkça başka bir sure'yi beIlemeye geçmezdi,'
demiştir. İbn-i Ömer (r.a.) de:
'ResuluIlah
(s.a.v.)'e nazil olan her sure'deki emirleri, yasakları, helal ve haramı
mutlaka biliriz,' demiştir.
Hadis, Kur'an
kıraatıyla meşgul olmanın yüceliğini, Kur'an öğrenimi ve öğretiminin faziletini
ve Allah kelamınm azametini biIdirmektedir.