DEVAM: 14- NAMAZ'A YÜRÜ
(YEREK GİT) MEK BABI
حَدَّثَنَا
مجزأة بْن
سفيان بْن
أسيد، مولى ثابت
البناني.
حَدَّثَنَا
سليمان بْن
داود الصائغ،
عَن ثابت
البناني، عَن
أَنَس بْن
مَالِك؛
قَالَ:
-
قَالَ رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
((بشر
المشائين في
الظلم إلى
المساجد
بالنور التام
يوم القيامة)).
فِي
الزَوائِد:
إسناد حديث
أنس ضعيف.
Enes bin Malik
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir:
«Karanlıklarda
mescidlere çok (defa) yürüyenleri kıyamet günündeki tam nurla müjdele.»
Not: Zevaid'de Enes
(r.a.)'in hadisine ait isnadın zayıf olduğu bildirilmiştir
AÇIKLAMA:
Müellifin Enes b.
Malik (r.a.)'den rivayet ettigi hadis, metnini, Ebu Davud başka bir senedIe
Bureyde (r.a.)'dan merfu' olarak rivayet etmiştir. Tirmizi, el-Hakim ve Beyhaki
de rivayet etmişlerdir
''.. Karanlıklarda
mescidlue çok (defa) yürüyenleri '' ifadesinin manası şudur: Gece karanlıklarında
bir iki defa yürüyenleri degil de çok defa yürüyenleri ve gece karanlıgında
mescide gitmeyi alışkanlık yapanları kıyamei gLınündeki daimi ve ebedi nurla
müjdele
Nebi (s.a.v.l'in: ''
... müjdele.'' emrindeki hitab umumidir. Müjdeleme durumunda olan alimler ve
benzeri yetkililerin hepsini kapsar. Bu hitabla muayyen bir kişi
kastedilmemiştir.
Kıyamet günündeki tam
nur, kıyamet günü mu'minler için hasıl olan ve Cennet'e girinceye kadar devam
eden nurdur; Münafıklar böyle değildir. Çünkü onlar Dünya'da iken tevhid
kelimesini dilleriyle söyledikleri için kıyamet günü başlangıçta onlar için de
bir nur hasıl olacak ve belirdikten hemen sonra sönüverecektir. Münafıklar,
mu'minlere: Bize doğru bakınız. Ta ki sizin nurunuzdan iktibas edelim,
diyecekler. Münafıklara istihza mahiyetinde: Gerisin geriye dönün de nur taleb
edin, denilecek; Münafıklar geri dönecekler, bundan sonra kendileri ile
mu'minler arasına kapılı bir sur konulacak. Sur'un mu'minler tarafında olan iç
kısmında rahmet bulunacak ve münafıklar tarafında olan dış kısmında azab
olacaktır.
Gece karanlığında
mescidlere gitmeye teşvik edici mahiyette daha bir çok hadis vardır. Onları
buraya geçirmeye lüzum görmüyorum.
Sindi'nin beyanına göre
bu hadis, yatsı ve sabah namazında mescide gitmenin faziletini ifade eder.
Sabah namazında tağlls (Fecir vakti sabahı kılma) yapıldığı takdirde onu
kapsar. İsfarda, yani; ortalık aydınlanınca sabah farzını kılmak evladır,
diyenlere göre hadis sabah namazını kapsamaz.
SON ÜÇ HADİSİN FIKIH
YÖNLERİ :
1- Hayır işleyeni
müjdelemek meşrudur.
2- Gece karanlıklannda
mescidlere çok adım atmak uhrevi saadete vesile olur.
3- Hadisler sabah ve
yatsı namazlarını mescidlerde kılmaya devam etmeye teşvik etmiştir. Çünkü gece
karanlığında eda edilen namazlar bunlardır.
4- Sabah ve yatsı
namazlarında mescidlere gitmeyi adet haline getirenlerin müjdelenmesine işaret
vardır.