15- MESCİDDEN EN UZAK
OLANLARIN (UZAKLIK DERECELERİNE GÖRE) SEVABI DAHA BÜYÜK BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
وَكِيع، عَن
ابن أبي ذئب،
عَن عَبْدُ
الرحمن ابن
مهران، عَن
عَبْدُ الرحمن
بْن سعد، عَن
أبي
هُرَيْرَة؛
قَالَ:
-
قَالَ رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
((الأبعد
فالأبعد من
المسجد أعظم
أجراً)).
Ebu Hureyre (r.a.)'den
şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyurduki:
«Mescidden en
uzak olanların (uzaklık derecesine göre) sevabı daha büyüktür.»
Diğer tahric:
Ahmed, Ebu Davud ve Beyhaki tahric etti. el-Hakim rivayet ederek sahih olduğunu
söylemiştir.
AÇIKLAMA :
Hadisten
kasdedilen mana şudur: Kaldığı yer mescidden daha uzak olanın, cemaata gelişi
dolayısıyla kazandığı sevab, durduğu yer mescide o kadar uzak olmayanın cemaat
sevabından daha büyüktür. Böylece kişinin meskeni veya bulunduğu yer mescidden
uzaklaştıkça sevabı daha çok olur.
Müslim'in Ebu
Musa (r.a.)'den rivayet ettiği bir hadis'e göre Resulullah (s.a.v.) şöyle
buyurmuştur: ''Namaz hakkında sevabı en büyük olan insan, namaz yolu en çok
uzak alandır.''
Hadisler,
meskeni mescidden uzak olan kimseler için bir teselli kabilindendir. Çünkü
meskeni mescide yakın olanın mescidde durması ve orada bol bol namaz kılması
kolaydır, sevabı da buna göre çoktur. Evi mescidden uzak olan kimse bunlardan
mahrumdur. Ona teselli olsun diye mescide gelip gitmek için karşılaştığı
meşakkat ve çok adım atması karşılığında bol sevab kazanmakla müjdelenmiştir.
Hadislerden
maksad, meskenleri mescidlerden uzaklaştırmak değildir. Çünkü Nebi (s.a.v.)'in
evi mescide çok yakındı. Bu nevi hadisler: 'Oruçlu adamın ağız kokusunun Allah
indinde misk kokusundan daha güzel olduğunu' bildiren hadis gibidir. Çünkü o
hadiste ağız kokusunu bozmaya teşvik etme anlamı yoktur'. Maksad, oruçlunun,
ağzına bir şey almaması nedeniyle bozulan ağız kokusu dolayısıyla teselli edilmesi
ve çokça sevab kazanmakla mÜjdelenmesidir.
HADISİN FIKIH
YÖNÜ :
Hadis,
mescidlere çok adım atmanın, sevabı bol olan ibhdetIerden olduğuna delalet
eder.