DEVAM: 11- İMAM'IN
ARKASINDA İKEN KIRAAT / OKUMAK BABI
حَدَّثَنَا
أبو كريب.
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
الفضيل. ح
وحَدَّثَنَا
سويد بْن
سعيد. حَدَّثَنَا
علي بْن مسهر،
جميعاً عَن
أبي سُفْيَان
السعدي، عَن
أبي نضرة، عَن
أبي سعيد؛
قَالَ: - قال
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ ((لا
صلاة لمن لم
يقرأ في كل ركعة
بـ{الحمد لله}
وسورة، في
فريضة أو
غيرها)).
فِي
الزَوائِد:
ضعيف. وفي
إسناده أبو
سُفْيَان
السعدي. قال
ابن عَبْدُ
البر: أجمعوا
على ضعفه. لكن
تابع أبا
سُفْيَان
قتادة، كما
رواه ابن حبان
في صحيحه.
Ebu Said-i Hudri
(r.a.)'den şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyurdu ki:
«Farz veya diğer
namazların her rekaünde Fatiha'yı ve bir sureyi okumayanın hiç bir namazı
yoktur.»"
Not: Zevaid'de:
Bu, zayıftır. Senedindeki Ebü Süfyan es-Sa'di'nin zayıflığı üzerinde alimlerin
ittifak ettiklerini İbn-i Abdi'I-Berr söylemiştir. Lakin Katade Ebu Süfyan'a
mutabaat etmiştir. İbn-i Hibban. kendi sahihinde öyle rivayet etmiştir,
denmiştir.
AÇIKLAMA: Notta belirtildiği gibi Kütüb-i Sitte
sahibIerinden yalnız müellif (İbn-i Mace'n)in rivayet ettiği bu hadisi ibn-i
Hibban da rivayet etmiş ve oradaki senedde Ebu Nadra'nın ravisi Ebu Süfyan'ın
yerine Katade bulunmaktadır Şu haıcte oradaki sened zayıf oegildir.
Ebu Davud da
''Namazında kıraatı bırakanın babı"nda Katade'nin Ebu Nadra vasıtasıyla
Ebu Said-i Hudri (r.a.)'den şu hadisi rivayet etmiştir,
(Namazdal
Fatiha'yı ve (ondan sonra Kur'an'dan) kolay gelen bir şeyi okumakla
emrolunduk,,,
EI-Menhel'de
şöyle deniliyor : Hadisin manası şudur:
''Resulullah
(s.a.v.) namazda Fatiha okumamızı emretti." Şu halde hadis, namazda
Fatiha'yı okumanın vücubuna delalet eder,
----ve ma
teyessere---'nin manası da :
'Resulullah
(s.a.v.) Fatiha'dan sonra Kur'an'dan, kolay bir şey okumamızı emretti.'
demektir, Cumhura göre bu emir sabahın iki rek'atı ile diğer dört vakit
namazının ilk iki rek'atlarına mahsustur. Dört rek'atlı namazıarın son iki
rek'atlarında ve akşamın son rek'atında yalnız Fatiha okunur. Sure okumakla ilgili emir cumhura göre
sünnete yorumlanır.
Delilleri de
Ubade bin es-Samit (r.a.)'in bu babta rivayet olunan (837 nolu) hadisi ve
benzeri hadislerdir. Çünkü bu hadisler namazın sıhhatı için Fatiha okumayı
gerekli kılmışlar, başka ayet veya sure okumayı gerekli kıImamışlardır.
ZAMM-i SURE
GEREKİR Mİ?
Ömer bin
el-Hattab, oğlu Abdullah, Osman bin Ebi'l-As, Hanefiler ve Malik'in bazı
arkadaşları Fatiha ile beraber Kur'an'dan bir şey okumayı vacib görmüşlerdir.
Bazıları üç ayet, bazıları uzunca bir ayet kadar okunmalıdır, diye bir ölçü
vermişler ise de bu ölçü için bir delil yoktur. Çünkü hadis, Kur'an'dan bir şey
okumayı hükme baglamıştır. En kısa ayete de Kur'an denir''