DEVAM: 14- 'AMİN'İ AÇIK
SESLE SÖYLEMEK BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
بشار.
حَدَّثَنَا صفوان
بْن عيسى.
حَدَّثَنَا
بشر بْن رافع،
عَن أبي عَبْد
اللّه، ابن عم
أبي
هُرَيْرَة،
عَن أبي
هُرَيْرَة؛
قَالَ: - ترك
الناس
التأمين. وكان
رَسُول اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ إذا
قال {غير
المغضوب
عليهم ولا
الضالين} قال
((آمين)) حتى
يسمعها أهل
الصف الأول.
فيرتج بها
المسجد.
فِي
الزَوائِد: في
إسناده أبو
عَبْد اللّه،
لا يعرف.
وبشر، ضعفه
أحمد. وقال
ابن حبان:
يروى
الموضوعات.
والحديث رواه
ابن حبان في
صحيحه بسند
آخر.
Ebu Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre, şöyle demiştir:
Halk, amin demeyi
terk etmiştir. Halbuki Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem); ğayril mağdubi
aleyhim veleddaaaalliin dediği zaman, birinci saftakilerin işiteceği seste amin
derdi ve mescid amin sesiyle dalgalanırdı."
Not: Zevaid'de:
Hadisin isnadındaki Ebü Abdillah tanınmıyor. Diğer ravi Bişr'in zayıf olduğunu
Ahmed söylemiş. İbn•i Hibban da; O mevzu hadisleri rivayet eder, demiştir.
İbn•i Hibban bu hadisi kendi sahihinde başka bir senedie rivayet etmiş,
denilmiştir.
AÇIKLAMA: Not'tan anlaşıldığına göre Zevaid yazarı, bu
hadisi zevaid kısmından saymıştır. Halbuki Ebu Davud, 'İmam'ın arkasında amin
demek babı'nda bu hadisi biraz kısa olarak ve son ravi müstesna aynı senedIe
rivayet etmiştir. Oradaki sened ve metin şöyledir:
Bu Hadisi
Darekutni, Hakim ve Beyhaki de başka bir lafızIa rivayet etmişler. Oradaki
metinde de Nebi (s.a.v.)'in Fatiha'yı bitirince yüksek sesle amin dediği
bildirilmiştir.
Hafız,
Telhis'te Darekutni ile Hakim'in hadisini zikrettikten sonra Darekutni'nin
isnadının hasen olduğunu ve Hakim'in de isnadının Buhari ile Müslim'in
şartlarına uygun olduğunu söylediklerini nakletmiştir. Beyhaki de hadisin
hasen-sahih olduğunu söylemiştir.
Hadis, Nebi
(s.a.v.)'in açık sesle amin dediğine ve cemaat'tan da açık sesle amin
dediklerine delalet eder.