42- NAMAZDA (YAPILMASI)
MEKRUH OLAN ŞEYLER BABI
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرحمن بْن
إبراهيم الدمشقي.
حَدَّثَنَا
ابن فديك.
حَدَّثَنَا
هارون بْن
عَبْد اللّه
بْن الهدير
التيمي، عَن
الأعرج، عَن
أبي هُرَيْرَة؛
-
أن رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ قال
((إن من الجفاء
أن يكثر الرجل
مسح جبهته،
قبل الفراغ من
صلاته)).
فِي
الزَوائِد:
اتفقوا على
ضعف هارون.
Ebu Hureyre
(r.a.)'den şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyurdu ki:
«Henüz namazdan
çıkmamış iken kişinin çokça alnını meshetmesi cefanın bir çeşididir.»
Not: Senedin
ravilerinden Harun'un zayıflığına alimlerin ittifak ettikleri, Zevaid'de
bildirilmiştir.
AÇIKLAMA: Cefa: Arap dilinde ayrılmak, uzaklaşmak,
yabanileşmek, kaba ve ağır davranmak ve yerinde olmayan davranış gibi çeşitli
manalara gelir. Burada kasdedilen manaya gelince ''Camiu's-Sağir'' şerhinde
şöyle deniliyor: 'Cefa'dan maksat namazdan yüz çevirmektir. Yahut bunu
gerektiren hal ve harekettir. Cefa'nın asıl manası toplum içinde
yanabileşmektir. Bilahare, sevabtan uzaklaştırıcı davranış da mecazen
kullanılmıştır.'
Sindi: de:
'Cefa'dan maksat, namaz içinde riayet edilmesi gerekli sınırı aşmaktır. Çünkü
secde ederken alına yapışan toz ve çakılları secdeden kalkınca elle gidermek
faydasız bir harekettir. Zira secde edildikçe aynı durum tekerrür eder.
Dolayısıyla namazın adabına aykırı bir durum hasıl olur.' der.
Camiu's-Sağir
Şarihi el-Azizi: 'Namaz esnasında kişinin elirıi alnına sürmesi mekruhtur.
Çünkü böyle davranmak namazda duyulması gerekli huşu ve huzura aykındır. Ancak
secde ederken alın'a yapışan maddeler bundan sonra yapılacak secdelerde alın
derisinin yere temasına mani olacak derecede çok ise, o maddeleri gidermek
gerekir. Aksi takdirde yapılacak secdeler sahih olmaz, demiştir.
Camiu's-Sağir
haşiyesinde el-Hafni de: 'Hadisin zahirine göre namaz içinde sık sık alını
silmek yasaktır. Ara sıra silmek yasak değildir. Fakat maksat bu değildir. Az
olsun çok olsun namaz içinde alını silmek hareketi mekruhtur.' demiştir.