DEVAM: 42- NAMAZDA
(YAPILMASI) MEKRUH OLAN ŞEYLER BABI
حَدَّثَنَا
علقمة بْن
عمرو الدارمي.
حَدَّثَنَا
أبو بكر بْن
عياش، عَن
مُحَمَّد بْن
عجلان، عَن
أبي سعيد
المقبري، عَن
كعب بْن عجرة،
-
أن رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ رأى
رجلاً قد شبك
أصابعه في
الصلاة. ففرج
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ بين
أصابعه.
Ka'b bin Ucra
(r.a.)'den rivayet edildiğinegöre:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem). bir adam'ı namazda ellerinin parmaklarını
birbirinin arasına geçirmiş olduğu halde gördü ve Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) onun parmaklarını birbirinden ayırdı.''
Diğer tahric: Ahmed, Tirmizi, Ebu Davud. İbn-i Hibban ve Beyhaki
de Ka'b (r.a.)'ın hadisini değişik lafızlar ve farklı tarikIerle rivayet
etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hadiste geçen ''Teşbiku'I-Asabi'. ellerin
parmaklarını birbirisinin arasına geçirmektir ki bunu kenetlemek ve taraklamak
diye de ifade etmek mümkündür.
Bütün
rivayetler namazda Teşbik'in yasaklığına delalet ederler. Bazı rivayetlerde
evinde abdesti alıp namaz kılmak için camiye giderken de teşbik' etmenin yasak
olduğuna. çünkü namazda imiş gibi sevap kazanmaya başladığına delalet ederler.
Teşbik hakkında
fıkıhçıların hükmü: EI-Menhel yazarı ''Namaza gitmek'' babında şöyle der:
'' İbn-i Abbas,
Ata. Nahai, Mücahid ve Said bin Cübeyr (r.anhum)'a göre namaz esnasında Teşbik
mekruhtur. Namaza giderken mekruh değildir. Malikiler'in ve Şafiiler'in kavli
de budur. Hanefi alimlerine göre gerek
namazda ve gerekse namaza giderken veya namaz için beklenen Teşbik tahrimen
mekruhtur.
Hanbeliler'e
göre namaza giderken mekruhtur. Namaz esnasındaki teşbik'in kerahati daha
şiddetlidir''