DEVAM: 44- 'İKİ KİŞİ
BİR CEMAATTİR' BABI
حَدَّثَنَا
نصر بْن علي.
حَدَّثَنَا
أبي حَدَّثَنَا
شعبة، عَن
عَبْدُ
اللَّه بْن
المختار، عَن
موسى بْن أنس؛
قَالَ:
-
صَلَى رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
بامرأة من
أهله، وبي.
فأقامني عَن
يمينه وصلت
المرأة خلفنا.
Enes (bin Malik)
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir :
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), akrabasından bir kadına ve bana namaz kıldırdı.
(Namaza durulacağı zaman) beni sağ tarafında durdurdu. Kadın da bizim arkamızda
namaza durdu."
Diğer tahric:
Müslim, Ebu Davud, Nesai ve Beyhaki
AÇIKLAMA: Buradaki hadisin zahirine göre kadın Nebi
(s.a.v.)'in akrabasındandır. Halbuki Müslim'in rivayetinde kadının Enes (r.a.)'in
anası (Ümmü Süleym) veya teyzesi (Ümmü Haram) oldugu belirtilmiştir. Ebu Davud
ve Nesai'nin rivayetlerinden de kadının Enes (r.a.)'in yakınlarından olduğu
anlaşılıyar.
Yukarıda
belirtilen durum muvacehesinde buradaki rivayetle ilgili iki ihtimal vardır:
Birinci ihtimal, olayın bir ulmasıdır. Kadın Enes (r.a.)'in yakınıdır. من
أهله lafzındetki zamir, Enes'e racidir. Bundan sonra
gelen; وبي.
فأقامني lafızlarındaki zamirlerin de
bir öncekine uygunluğu bakımından; وبه فأقامه
şeklinde gelmesi beklenirken ehlinin malumu olduğu üzere burada 'Caib zamirinde
mütekeIlim zamirine iltifat' var denilir. İkinci ihtimal olay tekerrür
etmiştir. Buradaki olayda kadın, Nebi (s.a.v.)'in yakınlarından imiş. Diger
olayda kadın, Enes (r.a.)'in yakını imiş.
Birinci ihtimal
kanımca kuvvetlidir. Allah daha iyi bilir.
HADİSİN FIKIH
YÖNÜ :
1- İmam'a
uyanlar bir erkek ve bir kadından ibaret olduğu takdirde erkek imam'ın sağında,
kadın ise ikisinin arkasında durmalıdır. Kadın, erkeklerle yanyana duramaz.
2- Kadın,
erkeklerin saffında namaza durduğu takdirde cumhur'a göre namazı sahihtir.
Hanefiler'e göre kadının namazı sahih ise de erkeklerin namazı bozulur.