DEVAM: 55- SAFF'IN SAĞ
(TARAF)ININ FAZILETİ BABI
حَدَّثَنَا
علي بْن
مُحَمَّد.
حَدَّثَنَا وَكِيع،
عَن مسعر، عَن
ثابت بْن
عبيد، عَن ابن
البراء ابن
عازب، عَن
البراء؛
-
قَالَ: كنا
إذا صلينا خلف
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ.
((قال مسعر)) مما
نحب أو مما
أحب أن نقوم
عن يمينه.
Bera' bin A'zib
(r.a.)'den; şöyle demiştir:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in arkasında namaz kıldığımız zaman (Mis'ar'ın
dediğine göre) bizi çok sevindiren veya beni çok sevindiren şeylerden birisi de
O'nun sağ tarafında durmamızdı.
Diğer tahric:
Müslim. Ebu Davud ve Nesai
AÇIKLAMA: Ebu Davud'un rivayeti mealen şöyledir: "Biz
Resulullah (s.a.v.)'in arkasında namaz kılmak istediğimiz zaman (namazdan
sonra) mübarek yüzü ile bize doğru yönelsin diye O'nun sağ tarafında olmayı çok
severdik."
Müslim'in
rivayetinde de sağ tarafta durmak iştiyakının bu nedeni zikredilmiştir.
Müslim ve Ebu
Davud'un rivayetleri Nebi (s.a.v.)'in namazdan sonra sağ tarafa doğru
oturduğuna delil gösterilmiştir. Yönelişten maksat oturuş olabildiği gibi
namazdan sonra mescidden çıkmak isterken kalkıp sağ tarafa doğru gidiş de
kastedilmiş olabilir.' Her iki ihtimalde de Sahabiler Nebi (s.a.v.)'in
teveccühüne mazhar olmak için sağ tarafta namaza durmayı tercih etmişlerdir.
Malikiler,
Şafiiler ve Hanbeliler. İmam'ın sol tarafta işi yoksa namazdan sonra sağ tarafa
doğru oturması ve kalkıp giderken de sağ taraftan çıkması müstahabtır,
demişlerdir.
Hanefiler ise
İmam'ın sol tarafa doğru oturmasını müstahap görmüşler, sağa veya cemaata doğru
oturmasını da meşru saymışlardır. Bu husus, 33. babta geçen 929 - 932 nolu
hadisler de de açıklanmıştır.
Hadisin
metnindeki: "Bizi... veya beni.." ifadesindeki tereddüt ravi Mis'ar'a
aittir. Yani Sahabi Bera' (r.a.) bu hadisi buyururken: ''Bizi.. '' mi demiş,
"Benİ... '' mi demiş? Bu iki ifadeden hangisini kullandığını ravi Mis'ar
kestirememiştir.
Hadis, namazdan
sonra İmam'ın sağa doğru oturmasının müstahablığına ve namaza durulurken
İmam'ın sag tarafında durmanın faziletine delellet eder.