DEVAM: 72- NAMAZI TAM
KILMANIN (BEYANI) BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
بشار.
حَدَّثَنَا أبو
عاصم.
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الحميد بْن
جعفر.
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
عمر بْن عطاء؛
قال:
-
سمعت أبا حميد
الساعدي في
عشرة من أصحاب
رَسُول
اللَّهِ صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ،
فيهم أبو قتادة.
فقال أبو
حميد: أنا
أعلمكم بصلاة
رَسُول اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ. قالوا
لم؟ فوالله ما
كنت بأكثرنا
له تبعة، ولا أقدمنا
له صحبة. قال:
بلى. قالوا:
فاعرض. قال:
كان رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ إذا
قام إلى
الصلاة كبر،
ثم رفع يديه
حتى يحاذي
بهما منكبيه.
ويقر كل عضو
منه في موضعه.
ثم يقرأ. ثم
يكبر، ويرفع
يديه حتى يحاذي
بهما منكبيه.
ثم يركع ويضع
راحتيه على
ركبتيه
معتمداً. لا
يصب رأسه ولا
يقنع. معتدلاً.
ثم يقول ((سمع
اللَّه لمن
حمد)) ويرفع
يديه حتى
يحاذي بهما
منكبيه حتى
يقر كل عظم
إلى موضعه. ثم
يهوي إلى
الأرض ويجافي
بين يديه عن
نبيه. ثم يرفع
رأسه ويثني
رجله اليسرى
فيقعد عليها ويفتخ
أصابعه رجليه
إذا سجد. ثم
يسجد. ثم يكبر
ويجلس على
رجله اليسرى
حتى يرجع كل
عظم منه إلى
موضعه. ثم
يقوم فيصنع في
الركعة لأخرى
مثل ذلك. ثم
إذا قام من
الركعتين رفع
يديه حتى
يحاذي بهما
منكبيه، كما
صنع عند افتتاح
الصلاة. ثم
يصلي بقية
صلاته هكذا.
حتى إذا كانت
السجدة التي
ينقضي فيها
التسليم أخر
إحدى رجليه
وجلس على شقه
الأيسر،
متوركاً.
قالوا: صدقت.
هكذا كان يصلي
رَسُول
اللَّهِ صَلَى
اللَهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ.
Muhammed bin Amr
bin Ata' (r.a.)'den; şöyle demiştir:
İçlerinde Ebu
Katade (r.a.)'in bulunduğu on sahabi'nln bulunduğu bir yerde Ebu Humeyd
es-Saidi (r.a.)'den şöyle söylerken işittim : Ebu Humeyd oradaki sahabilere :
— Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
namaz kılışını hepinizden daha iyi bilirim, dedi. Sahabiler O'na :
— Neden (sen daha
iyi bilirsin)? Sen hepimizden daha çok O'nun izini takip etmiş değilsin.
Hepimizden önce Onun sohbetinde bulunmuş da değilsin, dediler. Ebu Humeyd
(r.a.) :
— Hayır, ben Onun kılışını hepinizden daha iyi
bilirim, dedi. Sahabiler, Ona:
— Öyle ise anlat (bakalım), dediler. Ebu
Humeyd (r.a.) :
— Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
namaza kalktığı zaman tekbir alırdı. (Tekbir alırken) ellerini omuzlarının
hizasına kadar kaldırarak biraz öyle durdururdu. Sonra okurdu. Sonra tekbir
alır ve ellerini omuzlarının hizasına kadar kaldırırdı. Sonra rüku' ederek,
avuçlarının içini diz kapaklarının üzerine bırakır, onlara dayanırdı. Başını ne
bel hizasından aşağı indirir, ne de yukarı kaldırır, ense ile beli bir hizada
tutardı. Sonra: سمع
اللَّه لمن
حمد [semi’allahu
limen hamide] diyerek ellerini omuzları hizasına kadar kaldırırdı. (Omurganın)
bütün kemikleri mafsallarında yerleşinceye kadar (ayakta dururdu.) Sonra (secde
için) yere inerdi. (Secdede) kollarını yanlarından uzak tutardı. Sonra
(secdeden) başını kaldırırdı ve sol ayağını yere yatırarak üstünde otururdu.
Secde ettiği zaman her iki ayağının parmaklarını, (uçları kıbleye ve altları
yere gelecek şekilde) eğerdi. Sonra (ikinci defa) secde ederdi. Sonra tekbir
alarak sol ayağı (nı yere yatırarak) üstünde ve (omurganın) her kemiği yerine
dönünceye kadar otururdu. Sonra ayağa kalkardı. Ve ikinci rek'atte bunun
mislini yapardı. Sonra ikinci rek'atten (üçüncü rek'ate) kalktığı zaman namaza
başlarken yaptığı gibi ellerini omuzlarının hizasına kadar kaldırırdı. Sonra
namazının kalan rek'atlerini böylece kılardı. Nihayet ardından selam verilecek
secdeyi yaptıktan sonra sol ayağını geri çekerek (= altından sağ tarafına doğru
çıkararak) sol yanı üstünde müteverrik olarak otururdu, dedi. Sahabiler:
— Doğru söyledin.
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), anlattığın şekilde namaz kılardı,
dediler.
Diğer tahric:
Buhari, Tirmizi, Ebu Davud. Ahmed, Tahavi, İbn-i Hibban ve Beyhaki de bu hadisi
uzun ve kısa metinler halinde rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Ebu Humeyd (r.a.)'in beraberinde bulunan sahabiler
arasında Ebu Katade (r.a.)'den başka, Ebu Useyd-i Saidi, Sehl b. Sa'd-i Saidi,
Muhammed b. Mesleme ve Ebu Hureyre (r.a.)'in de bulunduğu Ebu Davud'un
rivayetlerinden anlaşılıyor.
Ebu Humeyd
(r.a.)'in: "Ben hepinizden daha iyi bilirim." sözünden maksadı,
vereceği malumatın dinleyiciler tarafından kabul edilmesini sağlamaktır.
Nebi (s.a.v.)
ile uzun sohbette bulunmak veya O'nun izini itina ile takip ederek çokca
arkasında namaz kılmak O'nun namaz kılışını daha iyi bilmeye vesile olduğundan
Sahabiler Ebu Humeyd (r.a.)'a "Bu iki noktade sen bizden ileri
değilsin" demişlerdir.