DEVAM: 77- NAMAZı
TERKEDEN HAKKINDA GELEN (HADiSLER) BABI
حَدَّثَنَا
إسماعيل بْن
إبراهيم
البالسي. حَدَّثَنَا
علي بْن الحسن
بْن شفيق.
حَدَّثَنَا
حسين بن واقد.
حَدَّثَنَا
عَبْد اللّه
بْن بريدة، عَن
أبيه؛ قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
((العهد الذي
بيننا وبينهم الصلاة.
فمن تركها فقد
كفر)).
Büreyde
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir:
«Bizimle onlar
arasında (aktedilen) ahit, namazdır. Kim namazı terkederse küfre gitmiş olur.»
AÇIKLAMA: Nesai'nin de rivayet ettiği bu hadisIe ilgili
olarak Nesai'nin şerhinde Suyuti şöyle der:
El-Hafız: 'Bu
hadis, namazı terkedeni kınayan, onu küfre gitmek tehlikesinden sakındıran bir
tehdittir. Yani namaza karşı beslediği tembelliği sürdürdüğü takdirde bu hal
onu küfre götürecektir. Beyhaki: Burdaki küfürden murad hakiki küfür olmayıp
kanını akıtmayı helal eden bir agır suç olabilir. Çünkü rivayet edildigine göre
Nebi (s.a.v.) beş vakit namaz kılmayı, kişinin kanının haram kılınması
sebebIerinden saymış demiştir,' der.
Nihaye'de
deniliyar ki, 'Hadis, namazın farziyetini inkar edenler hakkındadır, diyenler
vardır. Hadisin münafıklar hakkında buyuruldugunu söyleyenler de olmuştur.
Çünkü münafıklar gösteriş için namaz kılarlardı. Zahiren müslüman olup dini
vecibeleri görünürde yaptıkları için onlar hakkında bir ceza ve hüküm tatbik
edilmiyordu. Eğer namazı terketmiş olsalardı zahiren de küfürlerine hükmetmeye
bir engel kalmazdı.
Bazıları da:
Hadis, farziyetine inandıgı halde namaz kılmayan veya bile bile vakti çıkıncaya
kadar tehir edenler hakkındadır, demişlerdir. Ahmed bin Hanbel böyle
diyenlerden olduğu için hadisin zahiri ile amel ederek namaz kılmayanların
küfrüııe hükmetmiştir.'"
Sindi de:
'Hadisteki ahitten maksat Nebi (s.a.v.)'in mü'minlerden aldıgı ahit ve
misaktır. Çünkü. mü'minler, namaz kılacaklarına dair Efendimize biat
etmişlerdi.
Hadisteki
küfürden maksat, görünüşte küfür ve kafirlere benzemektir. Çünkü namaz kılmayan
mü'min ile kafir arasında görünüşte bir fark yoktur. Fakat namazına devam eden
mü'min günün beş vaktinde kafirden ayırt edilir.'
Sindi daha
sonra yukarıda nakledilen yorumları anlatır.