77- NAMAZı TERKEDEN
HAKKINDA GELEN (HADiSLER) BABI
حَدَّثَنَا
علي بْن
مُحَمَّد.
حَدَّثَنَا وَكِيع.
حَدَّثَنَا
سُفْيَان،
عَن أبي الزبير،
عَن جابر بْن
عَبْد اللّه؛
قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
((بين العبد وبين
الكفر ترك
الصلاة)).
Cabir bin
Abdillah (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir :
«Kul ile küfür
arasında (yalnız) namazı terketmek vardır.»
Diğer tahric: Müslim,
Tirmizi ve Ebu Davud
AÇIKLAMA: İlk bakışta hadisin ifade tarzı müşkil görülür.
Çünkü kul ile küfür arasında namazı terketmek değil namaz kılmak vardır. Eğer
kasdedilen mana kul ile küfür arasında bulunan engelin belirtilmesi olursa
normal ifade tarzı: "kul ile küfür arasında namaz kılmak vardır.''
şeklinde olur. Şayet, namazı bırakmanın küfre götürücü bir vasıta olduğunu
belirtmek istenirse hadisteki ifade tarzı en uygun olanıdır. Bazı alimler böyle
yorumlamışlardır.
Namazı
terketmenin küfre götürücü bir vasıta olduğunu ifade eden hadisin yorumu
hakkında Suyuti şöyle der:
1- Hadis,
namazı bırakmanın mübahlığını itikat edenler hakkındadır. (Namazın farziyetini
inkar edenin küfre gittiği malumdur.
2- Namazı
terketme işi kafire yakışır bir iştir.
3- Namazı
bırakan kişi kafir gibi cezalanmayı haketmiştir ki, bu ceza onun
öldürülmesidir.
Bazıları da
Hadis ağır tehdit için böyle buyurulmuştur. Kasdedilen mana şudur: Namazı
bırakan kişi zahiren kafire benzer. Kendisi ile kafir arasında görünüşte fark
yoktur. Namaz mü'mini kafirden ayırt eden açık bir alamettir, demişlerdir.
Namazı terkedenin
şer'i hükmüne gelince, namazın farziyetini inkar ettiğinden dolayı terkeden
kişi alimlerin icmaı ile kafir olur. Tembelliğinden, işlerinin çokluğundan ve
buna benzer nedenlerle namaz kılmayan, fakat farziyetini kabul eden kimseye
verilecek ceza ve onun hakkındaki şer'i hüküm ise şöyledir:
1- Malik ve
Şafii'ye göre şer'i hakim namaz kılmayana tevbe edip namaza başlamasını
emredecektir. Buna rağmen kılmamakta israr ederse ceza olarak öldürülür ve
müslüman ölüsü hakkında yapılan dini görev onun cenazesi hakkında tatbik
edilir. Yani kafir değil fasık bir mü'min sayılır.
2- Ahmed bin
Hanbel'den rivayete göre namazı kılmamakta israr eden kişi kafir olur. Hz. Ali
(r.a.)'in de böyle hükmettiği rivayet edilmiştir. İbnü'l-Mübarek. İshak bin
Rehuyye ve başka bir grup alimin kavli de budur. Onlar bu ve benzeri hadislerin
zahiri ile amel etmişlerdir.
3- Ebu Hanife.
Kufe alimleri ve Şafiiler'den el-Müzeni'ye göre namazı terk eden kişi
öldürülmez de hapsedilir, tazir ve terzil edilir. Tevbe edip muntazam namaz
kılınca salıverilir.