DEVAM: 85- CUMA GÜNÜ
HUTBESİ HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
ابن أبي غنية،
عَن الأعمش،
عَن إبراهيم،
عَن علقمة،
عَن عَبْد
اللّه؛ أنه سئل:
- أكان
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمْ
يخطب قائماً
أو قاعداً؟
قَالَ: أو ما تقرأ
{وتركوه
قائماً}؟
قال أبو
عَبْد اللّه:
غريب. لا يحدث
به إلا ابن شيبة
وحده.
فِي
الزَوائِد:
إسناده
صَحِيْح
ورجاله ثقات.
Alkarna
(r.a.)'den; şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), ayakta mı,
oturarak mı hutbe okurdu? diye Abdullah (bin Mes'ud) (r.a.)'e soru sorulmuş.
Abdullah (r.a.) da (soru sahibine) :
Sen: وتركوه
قائماً = «ve seni ayakta bıraktılar» [Cum’a 11] ayetini
okumuyorsun, diye cevap verdi."
Ebu Abdillah
(yani müellifimiz) demiştir ki; Bu hadis ğaribtir. Çünkü ravi İbn-i Ebi Şeybe'den başka hiç
kimse bunu rivayet etmiyor.
Not: İsnadının
sahih ve ricaIinin sika oldukları Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden
olan bu hadis de Nebi (s.a.v.)'in hutbeyi ayakta okuduğuna delalet eder.
Hutbenin ayakta okunması ile ilgili ayrıntılı bilgi bundan önceki izah
bölümünde verilmiştir.
Bu hadiste, Nebi (s.a.v.)'in hutbeyi ayakta okuduğuna delil olarak Cuma
suresinin 11. ayeti gösterilmiştir. Ayetin tamamının meali şöyledir; ''Ve bir ticaret veya bir eğlence
gördükleri zaman ona yönelip seni (hutbe okurken) ayakta bıraktılar. Deki:
Allah'ın katındaki, eğlenceden de. ticaretten de hayırlıdır ve Allah rızık
verenlerin en hayırlısıdır.''