93- ÖZÜRSÜZ OLARAK CUMA
NAMAZINI TERK EDEN HAKKINDAKİ BAB
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
عَبْد اللّه
بْن إدريس،
ويزيد بْن
هارون، ومحمد
بْن بشر.
قَالَ:
حَدَّثَنَا مُحَمَّد
بْن عمرو.
حَدَّثَني
عبيدة بْن
سفيان الحضرمي،
أن أبي الجعد
الضمري، وكان
له صحبة،
قَالَ: - قال
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
((من ترك
الجمعة ثلاث
مرات، تهاوناً
بها، طبع على
قلبه)).
Sahabilik şerefine
mazhar olmuş olan Ebu'-Ca'd ed-Demri (r.a.)'den rivayet edildiğine göre;
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu demiştir :
«Her
kim pek önemsemediğinden dolayı Cuma namazını üç defa terkederse kalbi
mühürlenir.»
Diğer tahric: Tirmizi,
Ebu Davud, Nesai, Beyhaki, Darimi ve Hakim
AÇIKLAMA: Tehavun: Bu kelimenin sözlük manası istihfaf ve
küçümsemektir. Hadisteki bu kelime ile bu mana kasdedilmemiştir. Çünkü, Cuma
namazını küçümsemek küfrü mücibtir. Bu nedenle burada kastedilen mana,
tembellik ederek önem vermemektir. El-Iraki: Tehavünden maksat, özürsüz olarak
terketmektir, demiştir.
Tabi' :
Mühürlemektir. Burada kasdedilen mana: Hayrın ulaşmasına engel olan kasvet,
katılık ve kararmaktır. Ebu Muaz: Kalbin mühürlenmesinden maksat, günahlar
yüzünden kalbin kapkara bir hale düşmesidir, demiştir. El-Iraki de: Kalbin
mühürlenmesi, onun, münafık kalbine dönüşmesidir, demiştir.
Hadisin
zahirine göre, üç Cumayı aralıklı da terk edenin kalbi mühürlenir. Bazı alimler
böyle hükmetmişlerdir.
Üst üste üç
Cumayı terkedenlerin kasdedilmiş olması da muhtemeldir. 1127 nolu hadis ve
Beyhaki'nin Cabir (r.a.)'den ve Deylemi'nin Enes (r.a.)'den rivayet ettikleri:
''Özürsüz olarak üst üste üç Cumayı terk edenin kalbini Allah mühür!er,''
hadisi, son ihtimali te'yid eder.
Üç Cumaya kadar
kalbin mühürlenmemesi ilahi bir müsamaha ve kulun doğru yola yönelmesine bir
fırsattır.