DEVAM: 48- ABDESTTE
İKTİSAD VE BUNDA İSRAF'IN KERAHETİ HAKKINDA GELEN HADİSLER
حَدَّثنَا
مَحَمَّد بْن
يَحْيَى.
حَدَّثنَا
قتيبة.
حَدَّثنَا
ابْن لهيعة،
عَن حيي بْن عَبْد
اللَّه
الَمْعافري،
عَن أَبِي
عَبْد
الرَّحْمَن
الحبلي، عَن
عَبْد اللَّه
بْن عمرو؛
-
أَن
رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه
عَلَيْهِ وَسَلَمْ
مر بسعد،
وَهُوَ يتوضأ.
فَقَالَ ((مَا هَذَا
الإسراف؟))
فَقَالَ: أفي
الوضوء
إسراف؟ قَالَ
((نعم. وإن
كُنْت عَلَى
نهر جار)).
-
فِيْ
الْزَوَائِدِ:
إِسْنَادُّهُ
ضَعِيْف. لضعف
حيي بْن عَبْد
اللَّه وابن
لهيعة.
Abdullah bin Amr
(Radiyallahu anhuma)'den: şöyle demiştir:
(Bir gün) Sa'd abdest alırken Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), onun yanından geçti ve:
«Bu israf nedir?»
buyurdu. Sa'd de : - «Abdestte israf var
mı?» diye sorunca, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) : «Akan bir nehir
üzerinde bile olsan evet.» buyurdu.
Not:
Senedirıdeki ravilerden Huyey bin Abdillah ve İbn-i Lehia zayıf oldukları için
isnadın zayıf olduğu Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA :
423, 424 ve 425
nolu hadisler de abdest alınırken israf etmenin yasaklığına delalet ederler.
Ebu Davud'un
süneninde Abdestte İsraf Babı var. Tirmizi de Abdestte İsrafın Keraheti Babı
diye bir bölüm ayırmıştır.
EI-Menhel
yazarı, israf babında şu bilgiyi veriyor: Nevevi demiştir ki: «Deniz kıyısında
bile olunsa suda israf'ın yasaklığı hakkında alimlerin icma'ı vardır. en açık
kavle göre bu israf tenzihen mekruhtur. Bazı arkadaşlarımız, haramdır,
demişlerdir.»
Kerahet kavli
Cumhurun sözüdür. Su israfı, bir zarara veya bir malı zayi etmeye sebebiyet
vermediği takdirde durum böyledir. Aksi takdirde haram olur.
Hanefi alimlere
göre, kişi. kendisinin malı olan veya mübah (= her işte kullanılabilen
sahipsiz) su ile abdest aldığında israf etmesi tahrimen nıekruhtur. Ama
nıescitlerdeki su gibi taharet için vakfedilmiş olan suda israf etmek ise
haramdır.