DEVAM: 51- BAŞA
MESHETMEK HAKKINDA GELEN (HADİSLER)
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ،
وعلي بْن
مُحَمَّد.
قَالاَ:
حَدَّثنَا
وَكِيْع،
عَنْ
سُفْيان،
عَنْ عَبْد
اللَّه بْن مُحَمَّد
بْن عقيل،
عَنْ الربيع
بِنْت مَعَوذ
بْن عفراء؛
قَالَت:
- توضأ
رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه
عَلَيْهِ وَسَلَمْ
فمسح رأسه
مرتين.
Er-Rubeyyi'
bint-i Muavviz bin Afra' (Radiyallahu anh)'den: şöyle söylemiştir:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), abdest aldı ve (abdest alırken) başını iki defa
meshetti.
AÇIKLAMA :
Hadisin
zahirine göre Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), başını iki defa
meshetmiştir. Tirmizi bu hadisten hemen sonra Er-Rubeyyi'den rivayet ettiği ve
sahih olduğunu belirttiği diğer hadiste Er-Rubeyyi' Resul-i Ekrem'in başını bir
defa meshettiğini açıkca söylüyor. Ebu Davud'un süneninde de Er-Rubeyyi'nin her
iki hadisi rivayet edilmiştir.
Tirmizi'nin
şerhi Tuhfe, Ebu Davud'un şerhi EI-Menhel ve İbn-i Maceh'in haşiyesi Sindi:
Er-Rubeyyi'nin sahih ve sabit olan' hadisi Resul-i Ekrem'in, başını bir defa
meshetmiş olduğunu bildirir. Resul-i Ekrem. ellerini başının ön tarafından
ensesine kadar sürmesi ve tekrar geri getirmesi bir mesh sayılır. Er-Rubeyyi:
İki defa meshetti, dediği rivayette ellerin ön taraftan arka tarafa
götürülmesini bir defa ve öne doğru geri getirilmesini de ayrı bir defa
saymakla meshin iki defa yapıldığını kasdetmiştir. Halbuki bu iki hareket bir
mesh sayılır.
Er-Rubeyyi'nin
bu iki hadisini Tirmizi ve Ebu Davud'dan başka Beyhaki de rivayet etmiştir.