52- KULAKLARIN MESHİ
HAKKINDA GELEN (HADISLER)
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ.
حَدَّثنَا
عَبْد اللَّه
بْن إدريس،
عَنْ ابْن
عجلان، عَنْ
زَيْد بْن
أسلَمْ، عَنْ
عطاء بْن
يسار، عَنْ
ابْن عَبَاس؛
-
أَن رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَمْ مسح
أذنيه،
داخلهما
بالسبابتين،
وخالف
إبِهَاميه
إِلَى ظاهر
أذنيه. فمسح
ظاهرهما
وباطنهما.
Abdullah) İbn-i
Abbas (Radiyallahu anh)'den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), (abdest alırken) kulaklarım mesnetti. Dahiline
(=yüze bakan kısmına) şahadet parmaklarını ve zahirine (başa bakan kısmına) baş
parmaklarını sürerek kulakların zahirini ve batınını mesnetti.
AÇIKLAMA :
Hadis, kulakların
zahir ve batınını mesh etmenin meşruluğuna delalet eder ve meshin yapılış
tarzını bildirir. Tirmizi'nin rivayetinde: İbn-i Abbas (r.a.). Resul-i Ekrem'in
kulaklarının zahir ve batınını meshettiğini beyan eder. Tuhfe yazarı burada şu
malumatı verir:
Kulakların
zahiri baş tarafına bakan kulakların dış kısmıdır. Batını ise yüze bakan
cephesidir. El-Hafız,' Telhis'te anlattığına göre, İbn-i Hibban da İbn-i
Abbas'ın hadisini kendi sahih'inde zikretmiş (O rivayette de burada olduğu gibi
meshin yapılış şekli anlatılmıştır.' Ve İbn-i Huzeyme ile İbn-i Mendeh'in bunu
sahih gördüklerini beyan etmiştir. El-Hafız bu arada Hadisin Nesai. İbn-i
Maceh, El-Hakim ve El-Beyhaki tarafından rivayet edildiğini bildirmiştir.
''Miftahu'l-Hace yazarı da, yukarıda anılan zatlar tarafından Hadis'in rivayet
edildiğini belirtirken, Hadis'in lafızlarının buradaki lafızlara yakın olduğunu
da bildirir. Daha sonra şöyle der:
'Bu babta
rivayet edilen hadisler, kulakların zahir ve batınını meshetmenin meşruluğuna
delalet ederler. Ancak kulakların meshi için eller yeniden ıslatılacak mı?
yoksa başın meshinden dolayı ellerde bulunan ıslaklıkla yetinilecek mi?'
EL-MENHEL'DE BU
KONUDAKI GÖRÜŞLER ŞÖYLE ANLATILIYOR
Hanefi alimler:
Kulakların meshi sünnettir. Başın meshinden dolayı ellerde ıslaklık kalmış ise
yeniden eller ıslatılmadan kulaklar meshedilir. Aksi takdirde eller suyla
ıslatılarak mesih işi yapılır, demişlerdir.
Şafii alimler:
Başın meshinden sonra kulakların zahir ve batınını yeni bir suyla meshetmek
sünnettir. (Ve üç defa tekrarlanması sünnettir), demişlerdir.
Hanefi
alimlerin delili Ebu Davud'un ''Peygamber'in abdest sıfatı'' babında rivayet ettiği İbn-i Abbas'ın
Hadisindeki şu parçadır: "Ibn-i Abbas, - Peygamber'in abdestini tarif ederken
- kollarını üçer defa yıkadıktan sonra su alarak başını ve kulaklarının
zahirIerini ve batınlarını birer defa meshetti.'
Şafii'lerin
delili ise Beyhaki'nin rivayet eıtigi ve Senedinin sahih olduğunu söylediği
AbduIIah bin Zeyd'in hadisinin şu parçasıdır: ResuluIlah - abdest alırken-
başının meshi için aldığı sudan başka kulakları için su aldı.''
Malikiler'in
cumhüru: Kulakların zahir ve batını meshetmek sünnettir, demişlerdir. Bunlardan
İbn-i Mesleme ile El-Ebheri kulakların meshi farzdır, demişlerdir. Kulağın
meshi için yeni su almak bazılarına göre sünnet olup bir kısım Maliki'lere göre
müstahabtır.
Hanbeli'ler
ise: Kulakların zahir ve batınını meshetmek vacibtir. Kulağın meshi için yeni
su almak da sünnettir, demişlerdir.