DEVAM: 53- KULAKLAR,
BAŞTANDIR
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
يَحْيَى.
حَدَّثنَا
عمرو بْن
الحصين.
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
عَبْد اللَّه
بْن علاثة،
عَنْ عَبْد
الكريم الجزري،
عَنْ سَعِيْد
بْن الامسيب،
عَنْ أَبِي هُرَيْرَة؛
قَالَ:
- قَالَ
رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلمْ:
((الأذنان
مِنْ الرأس)).
فِيْ
الْزَوَائِدِ:
إِسْنَاد
حديث أَبِي هُرَيْرَة
ضَعِيْف. لضعف
عمرو بْن
الحصين وَمُحَمَّد
بْن عَبْد
اللَّه.
Ebu Hureyre
Radiyallahu anh)'den rivayet edildiğine göre, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir:
«Kulaklar baştan
(birer parça) dır.»
Not:
Ravilerinden Amr bin EI•Husayn ve Muhammed bin Abdillah'ın zayıflığı sebebiyle
Ebu Hureyre'nin bu hadisine ait isnadın zayıflığı Zevaid'de belirtilmiştir.
AÇIKLAMA :
Ayrı ayrı
senedIerle rivayet edilen 'Kulaklar baştandır' Hadisinin manası; Sindi,
EI-Menhel ve Tuhfe'de beyan edildiği gibi kulaklar başın bir parçası sayılarak
onunla beraber ve onun suyu ile meshedilir. Yeni bir su alınmaz.
Hanefi alimler
bu ve benzeri hadislere dayanarak kulalklar başla beraber ve baş için alınan su
ile meshedilir, demişlerdir.
Malik, Ahmed ve
bazi alimler: Kulaklar baştan birer parçadır fakat, yani bir su ile
meshedilmeleri matlubtur. Çünkü El-Hakim'in rivayet ettiği Abdullah bin Zeyd'in
hadisi bunu gerektirir, demişlerdir.
Şafiiler ise
kulakları müstakil bir uzuv sayarak onun meshi için yeni bir suyun alınması
gerekir, demişlerdir. Onların delili de Abdullah bin Zeyd'in hadisidir.
El-Hafız'ın beyanına göre Malik, EI-Muvatta'da Nafi'den oda İbn-i Ömer'den
rivayet ettiğine göre İbn-i Ömer (r.a.) kulaklarının meshi için parmağı ile
yeni su alırdı.
Tirmizi, Ebu
Ümame'nin hadisini naklettikten sonra şöyle der: "Kulakların baştan olduğuna
dair Enes (r.a.)'den de rivayet vardır. Sahabilerden ve onlardan sonra
gelenlerden ilim ehlinin çoğunun uygulaması bu şekildedir. Yani kulakları
baştan saymışlardır. Süfyan-i Sevri, İbnü'l-Mübarek, Ahmed ve İshak da böyle
demişlerdir. Bazı ilim adamları kulakların yüze bakan tarafı yüzden ve diğer
tarafı baştan saymışlardır.
Ebu Davud da
Ebu Ümame'nin hadisini rivayet etmiştir. Şerhi El-Menhel Hadisin izahını
yaparken bu arada kulakların meshi ve bunun baştan bir parça mı, yüzden bir
parça mı veyahut müstakil bir uzuv mu sayıldığı yolundaki alimlerin görüşlerini
ve her görüşün mesned ve delillerini birer birer yazmaktadır.
Ebu Ümame r.a.
hadisindeki "Gözün burun tarafındaki uçları da meshederd.'' parçasını
El-Menhel şöyle açıklar:
Yami bu uçları
ovardı. Ahmed'in rivayetinde: ....= "Anılan uçları ovardı" cümlesi
kullanıımıştır.
'Tiybi demiştir
ki, Resul-i Ekrem (s.a.v.) isbağda mübalağa etmek için müstehab olmak üzere bu
uçları ovardı. Çünkü göze sürülen. sürme ve benzeri şeylerden veya göz yaşlarından
- akan bir şeyler gözün bir kenarında birikebilir. Göz çapağı denilen bu
birikinti burun tarafına bakan göz kenarında olabildiğigi gibi karşı tarafında
olabilir. Bu nedenle abdest alınırken gözlerin iki kenarını da avmak
ınüstehabtır.