59- ABDEST VE ĞUSÜL'DEN
SONRA MENDİL (KULLANMAK)
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
رمح. أَنا
الليث بْن سعد،
عَنْ يزيد بْن
أَبِي حبيب،
عَنْ سَعِيْد
بْن أَبِي
هند؛ أَن أبا
مرة، مولى
عقيل، حدثه
أَن أم هأَنئ
بِنْت أَبِي
طالب حدثته
أَنَّهُ لَمْا
كَأَن عام
الفتح، - قام
رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَمْ
إِلَى غسله.
فسترت عليه
فاطمة، ثُمَّ
أخذ ثوبه
فالتحف بِهِ.
Ümmü Hani' bint-i
Ebi Talib (Radiyallahu anh)'den rivayet edildiğine göre :
Mekke'nin
fethedildiği yıl, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yıkanmaya kalktı.
Fatime (r.anha) da Onun özerine perde tuttu. Gusülden sonra Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), elbisesini alarak ona sarındı."
AÇIKLAMA :
Hadis,
Buhari'de Taharet, Namaz ve Edeb kitablarında, Müslim'de Hayız ve Namaz
kitablarında, Tirmizi'de İsti'zan kitabında ve Nesai'de Taharet kitabında
muhtelif lafızlarla ve değişik ravilerden nakledilmiştir. Tirmizi, bu bab ta
rivayet olunan en sahih şeyin Ümmü Hani'nin hadisi olduğu Ahmed tarafından
ifade edilmiştir, der.
Buhari ve
Müslim'in bazı rivayetlerinde şu mealde bir bölüm de vardır: ''Sonra Resulullah
s.a.v. kalkarak sekiz rek'at kuşluk namazı kıldı.
ÇEŞİTLİ
RİVAYETLERDEN ÇIKARILAN HÜKÜMLER
1. Arada perde
bulunmak şartı ile kişi, mahrem yakınlarının yanında yıkanabilir.
2. Erkek
yıkamrken mahremi olan bir kadın ona perde tutabilir.
3. Kuşluk
namazı sekiz rek'at olarak kılmak meşru'dur.
4. Sindi diyor
ki, ğusül'den hemen sonra Resul-i Ekrem, elbisesine sarınması ile ğusül suyunu
silmiş olur. Dolayısıyla elbisesi havlu işini yapmış olur. (Yani ğusülden sonra
beden üzerindeki suyun silinmesinin meşruluk hükmü bu hadisten çıkarılmış olur.
Uzak bir ihtimal olmakla beraber şöyle de denilebilir; Hadiste mendil'den bahsedilmediği
için Resul-i Ekrem'in ğusülden sonra mendil (ve benzerini) kullanmadığı
anlaşılır.