DEVAM: 111- AKŞAM
FARZINDAN SONRAKİ İKİ REK'AT HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الوهاب بْن
الضحاك. حَدَّثَنَا
إسماعيل بْن
عياش، عَن
مُحَمَّد بْن إِسْحَاق،
عَن عاصم بْن
عمر بْن قتادة،
عَن محمود بْن
لبيد، عَن
رافع بْن خديج؛
قَالَ:
-
أتانا رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ في
بني عَبْدُ
الأشهل. فصلى
بنا المغرب في
مسجدنا. ثم
قال ((اركعوا
هاتين
الركعتين في
بيوتكم)).
فِي
الزَوائِد:
إسناده ضعيف.
لأن رواية
إسماعيل بْن
عياش عَن
الشاميين
ضعيفة. وعبد
الوهاب كذاب.
قال السندي:
بل الصَحِيْح
أن روايته عَن
غير الشاميين
ضعيفة.
Rafi' bin Hadic
r.a.'den şöyle demiştir:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), Beni Abdi'l-Eşhel kabilesinde bizim yanımıza
teşrif etmişti. Mescidimizde bize akşam namazını kıldırdı. Sonra:
«Bu iki rek'at
(sünnet)'i evlerinizde kılınız.» buyurdu.
Not: Zevaid'de
şöyle denmiştir: 'Bunun senedi zayıftır. çünkü İsmail bin Ayyaş'ın ŞamIılardan
olan rivayeti zayıftır. Ravi Abdülvahhab ise kezzabtır.'
Sindi de:
İsmail bin Ayyaş'ın ŞamIılardan değil, Şamlı olmayanlardan olan rivayetinin
zayıflığı doğru olanıdır, demiştir,
AÇIKLAMA: Bu hadis Zevaid türündendir. Ancak Ebu Davud,
Nesai, Ahmed ve Tahavi bunun bir benzerini Ka'b bin Ucre (r.a.)'den rivayet etmişlerdir.
O rivayetin meali şöyledir: "Ka'b bin Ucre demiştir ki: Nebi (s.a.v.),
Beni Abdi'l-Eşhel mescidine geldi. Orada akşam namazını kıldırdı. Cemaat
namazını bitirince, Nebi (s.a.v.), onların sünnet kılmaya başladıklarını gördü
ve: Ebu namaz evlerde kılınmalıdır,,, buyurdu," Bu hadisin senedindeki
ravi İshak bin Ka'b de meçhuldür.
Akşam namazının
son sünneti hakkında sahih olan bir hadis de İbn-i Ömer (r.a.)'in şu hadisidir:
"Nebi (s.a.v.), akşam farzından sonraki iki rek'at (sünnet)'i evinde
kılardı," Buhari ve Müslim rivayet etmişlerdir. '
Beni
Abdi'l-Eşhel kabilesi Ensar-ı kiram'ın bir koludur.
İbn-i Ebi Leyla
bu hadislerin zahirini tutarak; Akşam namazının son sünnetinin mescidda kılınması
caiz değildir, demiştir. Ahmed de onun bu hükmünü beğenip tasvip etmiştir.
Cumhur: Bu
hadislerdeki emir mendubluk içindir, demiştir. Cumhur'a göre tüm nafileIerin ve
bilhassa akşam namazının son sünnetinin evde kılınması daha efdaldır. Çünkü evde
kılmak, gösterişten uzak ve ihlasa yakın alanıdır. Bir de namaz sayesinde evler
bereketlenir.
Bu hüküm,
itikaf'a yani ibadet maksadı ile bir süre camide durmaya niyet edenleri
kapsamaz. İtikaf'a giren kimse zaruri haller dışında tüm zamanını camide geçirmek
durumunda olduğu için sünnetlerini de camide kılar. Bu hususta alimler
müttefiktir,
Her iki hadis,
sünnetlerin evlerde kılınmasının daha faziletli olduğuna delalet eder.