DEVAM: 116- VİTİR
NAMAZINI BİR REK'AT OLARAK KILMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرحمن بْن
إبراهيم الدمشقي.
حَدَّثَنَا
الوليد بْن
مسلم.
حَدَّثَنَا
الأوزاعي.
حَدَّثَنَا
المطلب بْن
عَبْد اللّه.
قَالَ: - سأل ابن
عمر رجل فقال:
كيف أوتر؟
قَالَ: أوتر
بواحدة. قال:
إني أخشى أن
يقول الناس:
البتيراء.
فقال: سنة
اللَّه
ورسوله. يريد
هذه سنة اللَّه
و رَسُوله
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ.
فِي
الزَوائِد:
رجال إسناده
ثقات إلا أنه منقطع.
قال البخاري:
لا أعرف
للمطلب سماعا
من أحد
الصحابة.
El-Muttalib bin
Abdülah (r.a.)'dan; şöyle demiştir: Bir adam, İbn-i Ömer (r.a.)'a: Ben vitir
namazını nasıl kılayım? diye sordu. İbn-i Ömer (r.a.):
Tek bir rek'at
vitir kıl, diye cevap verince, adam: Halkın (kılacağım tek rek'atli namaza)
büteyra (kısa) demelerinden korkarım, dedi. İbn-i Ömer (r.a.) :
Allah’ın
sünnetidir ve Resulünün. dedi. Yani:
(Tek bir rek'atli) bu namaz, Allah ve Resulünün sünnetidir.
(Meşru kıldıkları
bir ibadettir.)
Not: Zevaid'de
belirtildiğine göre, hadisin isnadındaki raviler sikadır. Fakat sened
munkatidir. Nitekim Buhari : El-Muttalib'in her hangi bir sahabiden hadis
dinlediğini bilemiyeceğim, demiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadis de vitir namazının
bir rek'at olarak kılmmasının meşruluğuna delalet eder.
Buteyra:
Beter'in ism-i tasğiridir. Beter: Kesik demektir. Buteyra' : Kesikcik, olur.
Sindi.: 'Buteyra namaz, tek rek'atlı namaz diye tarif edilmiştir. Bazıları
demişler ki, iki rek'at olarak niyet ediIip tek rek'at olarak kesilen
namazdır.' demiştir.
Buhari'nin:
"Kitabü'l-Mağazi"de rivayet ettiğine göre Sa'd bin Ebi'l-Vakkas
(r.a.)'ın vitir namazını tek rek'at olarak kıldığını rivayet etmiştir.
El-Ayni: Sa'd
(r.a.)'ın bu namazına İbn-i Mes'ud (r.a.l : "Resulullah {s.a.v.) hayatta
iken görmediğimiz şu güdük namaz nedir?" diye itirazda bulunduğunu
söylemiştir. Darekutni'de beyan edildiğine göre; "Kays bin Ebi Hazım
(r.a.) : Bu nasıl namaz?" deyince, Sa'd (r.a.) 'Resulullah {s.a.v.)'i,
vitir namazını tek rek'at olarak kılarken gördüm.' diye cevap vermiştir.
Yine Buhari
"Kitabu'l-Menakib"da Saib bin Yezid (r.a.)'den rivayet ettiğine göre
Muaviye (r.a.) yalnız bir rek'at vitir kılmış, İbn-i Abbas (r.a.) da onun bu
fiilini tasvip etmiştir.
Vitir namazının
kılınışı ve rek'at sayısı hakkındaki alimlerin görüşlerini 1190 - 1192 nolu
hadisler bahsinde inşaallah anlatırım.