DEVAM: 125- VİTİR'DEN
SONRA OTURARAK İKİ REK'AT (NAMAZ) KILMAK HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرحمن بْن
إبراهيم الدمشقي.
حَدَّثَنَا
عمر بْن
عَبْدُ
الواحد. حَدَّثَنَا
الأوزاعي،
عَن يحيى بْن
أبي كثير، عَن
أبي سلمة؛ قال
حَدَّثتني
عائشة قالت:
-
كان رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
يوتر بواحدة.
ثم يركع ركعتين
يقرأ فيهما
وهو جالس.
فإذا أراد أن
يركع، قام
فركع.
فِي
الزَوائِد:
هذا إسناده
صَحِيْح
ورجاله ثقات.
Aişe (r.anha)'dan;
şöyle demiştir:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), vitrin tek rek'atını kılardı. Sonra İki rek'atı
kılardı. Bu iki rek'atın kıraatini oturarak ederdi. Kıraatten sonra rüku' etmek
istediği zaman ayağa kalkar, sonra rüku'a varırdı.
Not: Bunun
isnadının sahih ve ricalinin sika oldukları Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA (1195 ve 1196): Bu babtaki iki
hadisin Zevaid türünden olduğu Zevaid'de bildirilmiştir. Ancak ikinci hadisin
benzeri Müslim, Ebu Davud ve, Nesai'de mevcuttur. Müslim'in rivayeti
şöyledir:
Aişe
(r.anha)'dan rivayet edildiğine göre şöyle demiştir :
"Resulullah
(s.a.v.) (gece) orıüç rck'at namaz kılardı (önce) sekiz rek'at kılardı. Sonra
(tek rek'at) vitir kılardı. Sonra iki rek'atı oturarak kılardı. Bunda rüku
etmek istediği zaman, ayağa kalktıktan sonra rüku ederdi. Sonra sabah namazının
ezanı ile kameti arasında iki rek'at kılardı."
EI-Menhel
yazarı 'Gece namazı' babında rivayet olunan bu hadis bahsinde şöyle der:
"Nebi
(s.a.v.) vitir namazından sonra namaz kılmanın caizliğini beyan etmek için
vitir'den sonra söz konusu iki rek'atı kılmıştır. Bundan anlaşılıyor ki, Buhari
ve Müslim'in merfu' olarak rivayet ettikleri Nebi (s.a.v.)'in: ''Gece
namazınızın sonuncusunu vitir eyleyiniz.'' emri mendupluk içindir.
Nebi (s.a.v.)
Sözkonusu iki rek'atı devamlı kılmamıştır. Aişe (r.anha) ve başkalarından
rivayet olunan sahih hadislerle Nebi (s.a.v.)'in gece namazının sonuncusunun
vitir olduğu sabittir. Bu hadisler ve bu emir muvacehesinde Nebi (s.a.v.)'in
söz konıısu iki rek'atı devamlı kılması uzak bir ihtimaldir.
Kadı İyaz,
Mezkur hadisleri tutarak, söz konusu iki rek'atIe ilgili rivayeti kabul etmemiş
ise de onun tutumu sıhhatlı bir hareket değildir. Çünkü hadisler sahih
olduğunda aralarını bulmak mümkün ise tek yol, aralarını bulmaktır. Bu
husustaki hadislerin arasını bulmanın mümkün olduğu yukardaki yorumla
açıklanmıştır.
İkinci hadisten
anlaşıldığına göre Nebi (s.a.v.) vitirden sonraki iki rek'atı oturarak
başlardı. Kıraatı bitirip rüku' etmek istediği zaman ayağa kalkarak
doğrulduktan sonra rüku'a giderdi.
İmam Evzai ve
bir rivayete göre Ahmed, bu hadislerin zahirini tutarak Vitirden hemen sonra
iki rek'at namaz kılmak mübahtır, demişlerdir. Malik ve başkaları vitirden
hemen sonra nafile kılmayı mekruh saymışlardır. Bu konudaki hadislere karşı
şöyle müdafaa yapmışlardır: Bu hadislerin hükmü Nebi (s.a.v.)'e mahsustur.
Çünkü ümmetine, gece namazının sonuncusunun Vitir olmasını emretmiştir. Nebi
(s.a.v.)'in fiili sümmetine mahsus sözüne muarız sayılamaz"