DEVAM: 131- İKİNCİ
REK'ATTEN (SONRA TEŞEHHÜDE OTURMADAN) SEHVEN KALKAN KİŞİ HAKKINDA GELEN HADİS
BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
ابن نمير،
وابن فضيل،
ويزيد بْن
هارون. ح
وحَدَّثَنَا
عثمان بْن أبي
شيبة.
حَدَّثَنَا
أبو خالد
الحمر، ويزيد
بْن هارون،
وابو معاوية،
كلهم عَن يحيى
بْن سعيد، عَن
عَبْدُ الرحمن
الأعرج؛ أن
ابن بحينة
أخبره؛
-
أن النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَ
سَلَّمْ قام
في ثنتين من
الظهر نسي
الجلوس. حتى
إذا فرغ من
صلاته إلا أن
يسلم، سجد
سجدتي السهو
وسلم.
(Abdullah) bin
Buhayne (r.a.)'den; şöyle demiştir :
Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) öğle namazının ikinci rek'atinde oturmayı unutarak ayağa
kalktı. Namazını bitirip selam vereceği zaman iki sehiv secdesi yaptı ve selam
verdi.
AÇIKLAMA (1206 ve 1207): Kütüb-i Sitte sahipleri ve Beyhaki, İbn-i Buhayne
(r.a.)'in hadisini az lafız farkıyla rivayet etmişlerdir. Bütün rivayetlerden
çıkarılan sonuç şudur:
Nebi (s.a.v.)
bir öğle farzının ikinci rek'atinden sonra teşehhüde oturmadan ayağa kalkmış ve
namazını . tamamlayarak selam'dan önce sehiv için iki secde yapmış, sonra selam
vermiştir.
Hadis,
namazdaki eksiklik sebebiyle selam'dan önce secde edilir, diyenler için
delildir. Ayrıca ilk teşehhüd ve onun için oturuşun, namaz'ın farzlarından
olmadığına delalet eder. Çünkü eğer bunlar farz olsaydı, diğer farzlar gibi
sehiv secdesiyle tamir edilemezdi. Sahabilerle tabiilerin cumhuru, Ebu Hanife,
Malik ve Şafii böyle demişlerdir.
Ahmed ve
Zahiriye mezhebi mensupları: Bunlar namazm vaciblerindendir. Sehiv secdesi ile
tamir edilir, demişlerdir.
Tirmizi ve
Buhari'nin rivayetinde 'cemaatın da Nebi (s.a.v.) ile beraber bu iki secdeyi
yaptıkları' ilavesi vardır.