141- OTURARAK NAMAZ
KILANIN SEvABI, AYAKTA NAMAZ KILANIN SEVABININ YARISI KADARDIR BABI
حَدَّثَنَا
عثمان بْنُ
أَبِي
شَيْبَة. حَدَّثَنَا
يحيى بْن آدم.
حَدَّثَنَا
قطبة، عَن الأعمش،
عَن حبيب بْن أبي
ثابت، عَن
عَبْد اللّه
بْن باباه،
عَن عَبْد
اللّه بْن
عمرو؛
-
أن النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ مر
به وهو يصلي
جالساً. فقال
((صلاة الجالس
على النصف من
صلاة القائم)).
Abdullah bin Amr
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre :
Kendisi (bir gün) oturarak namaz kılarken Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) onun yanından geçmiş, sonra :
«Oturarak kılınan
namaz, ayakta kılınan namaz'ın yarısı kadardır.» buyurmuştur.
Diğer tahric:
Buhari. Müslim, Ebu Davud ve Nesai de bunun benzerini rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hadisten kastedilen mana şudur: Kişinin oturarak
kıldığı namazın sevabı, onun ayakta kıldığı namazın sevabının yarısı kadardır,
El-Menhel
yazarı şöyle der: Bu hadis, cumhura göre ayakta durabildiği halde oturarak
nafile kılan kimseye aittir.
Ayakta
duramadığından dolayı oturarak nafile kılanın sevabı, ayakta kılanın sevabı
gibielir. Ondan eksik degildir .
Hadis, farz
namaza ait degildir. Çünkü ayakta durulabilirken oturarak kılınan farz
batıldır. Ve böyle yapan kişi, günah işlemiş olur.
Nevevi: Ayakta
durmaya muktedirken farz namazı oturarak kılmanın mübahlıgını iddia eden kişi
mürted olur. Zira, böyle adam faiz gibi haram olan bir şeyi helal gören kimse
gibi olur, demiştir.
Ayakta duramadıgı
için oturarak farz kılan veya oturamadıgı için yatarak farz kılan kişinin
sevabı, ayakta kılanın sevabı gibidir, ondan hiç bir şey eksilmez. Nitekim
Buhari, Ebu Musa (r.a.)'den merfu' olarak mealen şu hadisi rivayet etmiştir:
''Kul,
hastalandığı veya sefere çıktığı zaman o kul sıhhatli iken veya evinde iken
yaptığı amellerin sevabmı sefer ve hastalık halinde de alır.''
Malik'e göre
hadis, ayakta duramadığı için oturarak farz veya nafileyi kılan hakkındadır .