DEVAM: 141- OTURARAK
NAMAZ KILANIN SEvABI, AYAKTA NAMAZ KILANIN SEVABININ YARISI KADARDIR BABI
حَدَّثَنَا
بشر بْن هلال
الصواف.
حَدَّثَنَا
يزيد بْن
زريع، عَن
حسين المعلم،
عَن عَبْد اللّه
بْن بريدة،
عَن عمران بْن
حصين؛ - أنه سأل
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ عَن
الرجل يصلي
قاعدأ. قَالَ:
((من صلى
قائماً فهو
أفضل. ومن صلى
قاعداً فله
نصف أجر
القائم. ومن
صلى نائماً
فله نصف أجر
القاعد)).
İmran bin Husayn
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre:
Kendisi,
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e oturarak namaz kılan adamın durumunu
sormuş; bunun üzerine efendimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
«Kim ayakta namaz
kılarsa efdal olanı odur. Kim oturarak namaz kılarsa ona ayakta namaz kılanın
sevabının yarısı vardır. Ve kim yatarak namaz kılarsa onun sevabı, oturarak
namaz kılanın sevabının yarısı kadardır.» buyurdu.
Bu hadisi
Müslim'den başka Kütüb-i Sitte sahipIeri rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Bazıları bu hadisi nafile namaza yorumlamışlardır.
Yani nafile ,amaz, bir özür olmaksızın oturarak veya yatarak kılınabilirse de
sevap bakımından hadiste belirtildiği gibi kat kat farklıdır.
Hattabi: 'Ben
bu hadisi ayakta durmaya muktedir olanın kılacağı nafileye yorumlamıştım. Fakat
hadisin: «Kim yatarak namaz kılarsa ...
» cümlesi bu yorumu bozar, Çünkü yatarak nafile kılmak yoktur. Alimlerin buna
fetva veren kimseyi bilmiyorum, Eğer bu kayıt raviler tarafından ilave
edilmemiş ise, yani efendimize ait ise oturabilen kişinin yatarak nafile kılmasının
caizliğine delalet eder. Bence bu hadis farz namaz kılana aittir. Yani ayakta
durmakta zorluk çekecek, ama bununla beraber ayakta durabilecek bir kimse,
ayakta durmaya tahammül ederse, hadiste belirtildiği gibi sevabı kat kat
fazladır,' demiştir.
El-İraki:
Yatarak nafile kılmanın caizliğini Şafiiler ve Maliki'ler söylemişlerdir.
Mesele her iki mezhebte ihtilaflıdır. Hattabi'nin 'Alimlerden kimse böyle
söylememiştir, sözü, bu mezheblerdeki görüşle reddedilir, demiştir.
Yukarıda
görüldüğü gibi hadisin ikinci yorum şekli, bunun farz namaza ait olmasıdır.
Yani farz namazı oturarak kılmaya şer'an izni olan bir kimsenin zorluklara
katlanarak ve olanca gücünü kullanarak ayakta kılması daha efdaldir. Bu kişi,
oturarak kılmaya izinli ise, oturarak kıldığı takdirde alacağı sevab, yukarıda
Buhari'den mealini naklettiğim hadis gereğince sağlıklı adamın ayakta kılacağı
namazın sevabı kadardır. Ondan eksik değildir. Bununla beraber hasta haline
rağmen zorluklara katlanarak ayakta kıldığı namazın sevabı, sağlıklı bir adamın
ayakta kıldığı namazın sevabından çok üstündür. Dolayısıyla bu hastanın
oturarak kıldığı takdirde kazanacağı sevabtan üstün olmuş olur.
Güçlükle
oturarak kılabilen kimse yatarak kılmaya mezun olmasına rağmen zorluklara
katlanıp oturarak. kılan kişi için de durum aynıdır.