145- SABAH NAMAZINDAKİ
KUNUT HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
عَبْد اللّه
بْن إدريس،
وحفص بْن
غياث، ويزيد
بْن هارون،
عَن أبي مالك
الأشجعي، سعد
بْن طارق؛
قَالَ،
-
قلت لأبي: يا
أبت! إنك قد
صليت خلف
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
وأبي بكر وعمر
وعثمان وعلي
هاهنا
بالكوفة، نحواً
من خمس سنين.
فكانوا
يقنتون في
الفجر؟ فقال:
أي بني! محدث.
Ebu Malik el-Eşcai
Said bin Tarık (r.a.)'dan; şöyle demiştir: Ben babam (Tarık)'a:
Ey babam!
Şüphesiz sen Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), Ebü Bekir, Ömer ve Osman
(r.a.) (arkasında) ve beş yıl kadar burada Kufe de Ali (r.a.) arkasında namaz
kıldın. Bu zatlar sabah namazında
Kunut (duasını) okurlar (mı) di? dedim. Babam:
Ey oğulcuğum!
Muhdestir (= sonradan icad edilmiştir.) dedi.
Diğer tahric:
Tirmizi, Nesai ve Ahmed
AÇIKLAMA: Nesai'nin rivayetinde Tarik (r.a.)'ın cevabı
mealen şöyledir: "Ben Resulullah (s.a.v.)'in arkasında namaz kıldım. Kunut
okumadı, Ebu Bekir (r.a.) arkasında namaz kıldım Kunut duası okumadı, Ömeı'
(r.a.)'ın arkasında namaz kıldım. Kunut okumadı, Osman (r.a.)'ın arkasında
namaz kıldım Kunut okumadı. Ey oğulcuğum şüphesiz sabah namazında Kunut okumak
bir bid'attır.
Tirmizi,
müellifin rivayetinin aynınıi zikrettikten sonra: Bu hadis, hasen-sahihtir.
İlim ehlinin ekserisinin uygulaması buna göredir, Süfyan-i Sevri demiş ki:
'Eğer kişi Kunut okusa güzel olur, okumasa yine güzel olur. Süfyan okumamayı
seçmiştir. İbnü'l-Mübarek sabah namazında Kunut okumamak görüşündedir,
demiştir.
Tirmizi'nin
şerhi Tuhfe'de: "Bu hadis, Kunut'un meşru olmadığına delalet eder.
Alimlerin ekserisi bu görüştedirler. Bunlar, bir müsibet başa geldiğinde Kunut
okumanın meşruluğu hususunda ihtilaf etmişlerdir. Tercihe şayan görüş Kunut'un
musibetler zamanına mahsus olması ve böyle hallerde yalnız sabah namazında
değil her namazda okunmasıdır. El- Iraki bu kavli Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali
(r.anhum)'dan hikaye etmiş ve: 'Bu zatIardan Kunut'un okunması sahih rivayetle
sabit olmuştur. Bir şeyin olduğu ve olmadığı yolunda rivayetlerde çelişki
olduğu zaman o şeyin olduğu rivayetine öncelik verilir, demiştir.' diye bilgi
vermiştir."
Musibet
zamanında Kunut okunur, diyen alimlere. göre bu hadis. musihet olmadan Kunut
okumanın meşru olmadığını beyan eder.