DEVAM: 145- SABAH
NAMAZINDAKİ KUNUT HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
حاتم بْن نصر
الضبي.
حَدَّثَنَا مُحَمَّد
بْن يعلى،
زنبورٌ.
حَدَّثَنَا
عنبسة بْن
عَبْدُ
الرحمن، عَن
عَبْد اللّه
بْن نافع، عَن
أبيه، عَن أم
سلمة؛ - قالت:
نهى رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ عن
القنوت في
الفجر.
فِي
الزَوائِد:
إسناده ضعيف.
قال
الدارقطني: مُحَمَّد
بْن يعلى
وعنبسة بْن
عَبْدُ
الرحمن وعَبْد
اللّه بْن
نافع، كلهم
ضعفاء. ولا
يصح لنافع
سماع من أم سلمة.
Ümmü Seleme
(r.a)'dan; şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), sabah
namazında Kunut okumaktan menedildi (veya Kunut okumayı menetti.)
Not: Zevaid'de
şöyle denmiştir: Bu hadisin isnadı zayıftır. Seneddeki ravilerden Muhammed bin
Ya'la, Anbese bin Abdirrahman ve Abdullah bin Nafi'in zayıf olduklarını, keza
Nafi'in Ümmü Seleme (r.a.),den hadis işittiğinin sahih olmadığını Darekutni
söylemiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisi Beyhaki ve
Darekutni de rivayet etmişlerdir.
Hadisteki: نهى fiili
"Nahiye" okunursa manası: "Menedildi"; bu fiil
"Neha" okunursa manası "Menetti" olur. Zahir olan ilk
okunuştur.
Buna göre Nebi
(s.a.v.)'in Kunut okumaktan menedilmesi ile şu olayın kasdedildiği Sindi de
belirtilmiştir.
Gelen rivayetlere
göre Nebi (s.a.v.) Kunut duasında bazı müşriklere beddua ederdi. Bunun üzerine:
لَيْسَ
لَكَ مِنَ
الأَمْرِ
شَيْءٌ [Al-i İmran 128] indi.'
Buhari'nin
rivayetine göre İbn-i Ömer (r.a.) şöyle demiştir: "Resulullah (s.a.v.),
(Uhud savaşında yaralanıp dişi kırılınca) sabah namazının son rek'atında
rüku'dan başını kaldırıp; سَمِعَ
اللّهُ
لِمَنْ
حَمِدَهُ،
رَبَّنَا وَلَكَ
اَلْحَمْدُ
dedikten sonra Allahım! Filana, filana
ve filana lanet et! diye beddua ettiğini işittim. Bunun üzerine Allah (Azze ve
Celle) :
«Allah'ın o
müşriklerin tevbelerini kabul etmesi veya onları tazip etmesi işiyle senin bir
ilişkin yoktur. Çünkü onlar zalimlerdir.» ayetini indirdi."[Al-i İmran
128]
Buhari'nin
hadisinde filan, filan, diye aleyhlerinde beddua edildiği haber verilen üç
müşrikin Safvan bin Ümeyye, Süheyl bin Amr ve Haris bin Hişam oldukları
Buhari'nin bir rivayetinde açıklanmıştır. Bunların üçü de sonradan Mekke
fethinde müslümanlığı kabul etmişlerdir. Buhari'nin bir rivayetine göre; Enes
(r.a.) şöyle demiştir:
"Uhud günü
Nebi (s.a.v.)'in başı yarıldı. Bunun üzerine Nebi (s.a.v.) : "Nebiini
yaralayan bir kavim nasıl iflah olur.'' buyurdu. Bunun üzerine: لَيْسَ
لَكَ مِنَ
الأَمْرِ
شَيْءٌ ayeti indi.
Hadisteki: نهى fiili
"Neha" diye okunduğunda hadisin manası: "Nebi (s.a.v.) sabah
namazında Kunut okumayı yasaklamıştır." desek olur ve hadis sabah
namazında Kunut okunmaz diyenler için bir delil olur. Ancak senedinin zayıflığı
yukarıda belirtilmiştir.