DEVAM: 171- GECE
NAMAZINI İKİ (ŞER) REK'AT KILMAK HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
سُفْيَان بْن
وَكِيع.
حَدَّثَنَا
عثام بْن علي،
عَن الأعمش،
عَن حبيب بْن
أبي ثابت، عَن
سعيد بْن
جبير، عَن ابن
عباس؛ قَالَ:
-
كان النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
يصلي بالليل
ركعتين
ركعتين.
(Abdullah) bin
Abbas (r.a.)'dan: şöyle demiştir :
Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem), geceleyin namazı ikişer rek'at kılardı.
AÇIKLAMA: Gece namazının ikişer rek'at olarak kılınması
hakkında müteaddit senedıerIe rivayet edilen İbn-i Ömer (r.a.)'in hadisi benzer
lafızlarla 'Kütüb-i Sitte'nin tümünde rivayet olunmuştur, İlk hadis aynı
senedIe müellifin 'Bir rek'atla vitir kılmak' babında 1174 numara ile geçmiştir.
Oradaki metnin sonunda;
''....ve bir
rek'at vitir kılar'' ilavesi vardır. Geniş izah için oraya bak! İbn-i Ömer
(r.a.)'ın 1319 nolu hadisi Kütüb-i Sitte'nin tümünde rivayet edilmiştir.
Bu babta ve
bundan sonraki babta rivayet olunan hadislerde geçen: ...."ikişer
rek'at" kelimesi te'kit (vurgu) için iki defa tekrarlanmıştır. Bunun
manası her iki rekat'ın sonunda selam vermektir. Çünkü Müslim ve Ahmed'in Ukbe
bin Haris tarikiyle İbn-i Ömer (r.a.)'dan olan rivayetlerinde: "İkişer
ikişer sözü ile ne kastedildiği İbn-i Ömer (r.a.)'e sorulmuş?" O da:
"Her 'iki
rek'atın sonunda selam verirsin" diye cevap vermiştir, deniliyol'.
1320 nolu İbn-i
Ömer (r.a.)'ın hadısini Buhari, Müslim, Malik, Ebu Davud, Nesai ve Tahavi de
rivayet etmişlerdir. Tirmizi de bunun benzerini el-Leys tariki ile İbn-i Ömer
(r.a.)'den rivayet etmiştir.
İbn-i Abbas
(r.a.)'ın hadisini Nesai de rivayet etmiştir.
Bu babtaki
hadisler geceleyin kılınan nafile namazında her iki rek'atın sonunda selam
vermenin sünnet olduğuna delildir.
EI-Menhel
yazarının beyanına göre el-Hafız şöyle demiştir:
'Cumhur, bu
hadislerdeki: مثنى
مثنى ifadesini her iki rek'atın sonunda selam vermek
şeklinde yorumlamış ve böyle kılmanın efdal olduğu beyan edilmiş, demiştir.
Malik, Şafii,
Ahmed, Ebu Yusuf ve Muhammed bu hadisleri ve benzerlerini delil göstererek gece
namazının her iki rek'atından sonra selam verilmesinin efdal olduğuna
hükmetmişlerdir.
Bundan sonra
gelen babta alimlerin görüşleri ayrıntılı olarak bildirilecektir. İnşaallah!!!