DEVAM: 175- EŞİNİ
GECELEYİN (NAMAZ İÇİN) UYANDIRAN HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
أحمد بْن ثابت
الجحدري.
حَدَّثَنَا
يحيى بْن
سعيد، عَن ابن
عجلان، عَن
القعقاع بْن
حكيم، عَن أبي
صالح، عَن أبي
هُرَيْرة؛
قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
((رحم اللَّه
رجلاً قام من
الليل فصلى
وأيقظ امرأته
فصلت. فإن أبت
رش في وجهها
الماء. رحم
اللَّه امرأة
قامت من الليل
فصلت وأيقظت
زوجها فصلى.
فإن أبى رشت
في وجهه الماء)).
Ebu Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir :
«Geceleyin
(uykudan) kalkıp namaz kılan, eşini de uyandırıp namaz kılmasına vesile olan
adam'a Allah rahmet eder (veya rahmet eylesin.) Eğer eşi kalkmamazlık ederse
yüzüne su serpsin. Geceleyin (uykudan) kalkıp namaz kılan ve eşini uyandırıp
namaz kılmasına vesile olan kadına da Allah rahmet eylesin (veya rahmet eder.)
Eğer eşi kalkmazlık ederse yüzüne su serpsin.»
Diğer
tahric: Ebu Davud, Nesai, İbn-i Hibban,
Hakim ve Beyhaki
AÇIKLAMA: 1335 nolu Hadis, bir adamın uyanıp eşini de
uyandırması ve ikisinin ikişer rek'at namaz kılması halinde ikisinin de hadiste
anılan ayetle övülen zümreye dahil olacaklarını bildirir. Kadın uyanıp eşini
uyandırırsa veya ikisi de kendiliğinden uyanırlarsa yahut bir başkası ikisini
uyandırırsa hüküm aynıdır. Yani erkeğin, eşini uyandırması şart değildir. Gaye
eşlerin gece namazına kalkmalarıdır. Genellikle erkekler, eşlerini gece
namazına kaldırdıkları için hadisteki ifade böyle buyurulmuştur.
Hadis, gece
namazına kalkan eşlerin asgari ikişer rek'at namaz kılmaları halinde Ahzab
suresinin 35. ayetinde övülen mü'minler zümresine girmiş olacaklarını
müjdeliyor. Mezkur ayette mü'minlerin övgüye layık meziyetleri sıralanıyar ve
sonunda:
... ''ve Allah
Teala'yı çokca zikreden erkekler ve zikreden kadınlar için Allah Teala bir
mağfiret ve büyük mükafat hazırlamıştır.'' buyuruluyor.
EI-Menhel
yazarı: Allah'ı zikretmekten maksat belirli bir zikir değil umumi manadaki
zikirdir. Tesbih, hamd, kelime-i tevhid, istiğfar, Peygamber (s.a.v.)'e salat
ve selam getirmek, Allah Teala'nın yaratıklarında tefekkür etmek, Kur'an, hadis
ve fıkıh okumak sair dini ilimlerle meşgul olmak bu anlama dahildir. Zikrin
çokluğu şahıslara göre değişir. Günlük olarak avam tabakası için zikrin
asgarisi 300, tasavvuf ehli için en az 12.000 defa zikretmektir. Arifler için
ise Allah'tan başka şeylerin onların kalbini meşgul etmemesidir.
1335. HADİSİN
FIKIH YÖNÜ :
Hadis gece
ibadetine, hayır işlerinde yardımlaşmaya ve Allah Teala'yı bol bol zikretmeyi
teşvik eder.
Hadis, gece
namazına kalkan ve eşini uyandırıp onun da namaz kılmasına vesile olan erkek ve
kadının ilahi rahmete müstahak olduğunu müjdeler. Hadis, dua mahiyetinde olabilir.
Yani böyle yapana Allah rahmet eylesin.
Hadis, eşin
gevşeklik etmesi halinde yüzüne su serpilmesini tavsiye eder. Çünkü su
serpilmesi kalkmaya yardımcı olur.
Evden
birisinin. ev halkını gece namazına kaldırması teşviki hadisten çıkarılabilir.
Nitekim Ebu Davud'un ilk hadis rivayetinde
''karısını'' ifadesi yerine ''ev halkını'' ifadesi vardır.
1336. HADİSİN
FIKIH YÖNÜ :
1- Ölülere
rahmet okunduğu gibi dirilere de rahmet okumak meşrudur.
2- Gece
namazına kalkmak ve başkasını kaldırmak ilahi rahmete mazhar olmaya vesile
olur. Gece namazına önce kişi kalkmalı ondan sonra başkasını teşvik etmelidir.
3- Uyuyan
kimseyi nafile namaz için uyandırmak meşrudur.
4- Hayır
yapmada gevşeklik edeni tahrik ve teşvik etmek meşrudur.