181- GECELEYİN KAÇ
REK'AT NAMAZ KILINACAĞI HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
شبابة، عَن
ابن أبي ذئب،
عَن الزهري،
عَن عروة، عَن
عائشة. ح
وحَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرحمن بْن
إبراهيم
الدمشقي. حَدَّثَنَا
الوليد.
حَدَّثَنَا
الأوزاعي عَن
الزهري، عَن
عروة، عَن
عائشة. وهذا
حديث أبي بكر.
قالت:
-
كان النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَ
سَلَّمْ
يصلي، ما بين
أن يفرغ من
صلاة العشاء
إلى الفجر،
إحدى عشرة
ركعة. يسلم في
كل اثنتين.
ويوتر بواحدة.
ويسجد فيهن
سجدة، بقدر ما
يقرأ أحدكم
خمسين آية،
قبل أن يرفع رأسه.
فإذا سكت
المؤذن من
الأذان الأول
من صلاة
الصبح، قام
فركع ركعتين
خفيفتين.
فِي
الزَوائِد:
إسناده
صَحِيْح
ورجاله ثقات. روى
مسلم بعضه.
Aişe
(r.anha)'dan. şöyle demiştir:
Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) yatsı namazından boşaldığı zaman ile şafağın sökeceği zaman
arasındaki süre içinde on-bir rek'at namaz kılardı. Bunun her iki rek'atının
sonunda selam verirdi. Ve sonundaki bir rekatı tek kılardı. Bütün rek'atlerdekı
secdeleri öyle uzatırdı ki henüz başını secdeden kaldırmamış iken biriniz elli
ayet okuyabilirdi. Müezzin sabah namazının ezanını bitirince kalkar, hafif iki
rek'at kılardı."
Not : İsnadının
sahih ve ricalinin sıka olduğu Zevaid'de bildirilmiştir. Müslim bu hadisin bir
parçasını rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: "Müellif bu hadisi Ebu Bekir b. Ebi Şeybe ve
Abdurrahman bin İbrahim'den iki senedie rivayet ederek hadis metninin Ebu Bekir
bin Ebi Şeybe'ye ulaşan senede ait oldugunu belirtmiştir.
Zevaid yazarı,
bunu zevaid türünden saymış ise de Buhari, Müslim, Ebu Davud ve Nesai'nin de
bunu birbirine yakın lafızlarla rivayet ettikleri el-Menhel'de belirtilmiştir.
Bu itibarla hadis zevaid türünden sayılmamalıdır.
Ebu Davud'un
rivayeti buradaki rivayete çok benzer ve aynı manayı ifade eder. Oradaki
rivayette şu ilave de vardır: " ... Sonra Müezzin ona gelinceye kadar sağ
yanı üzerinde uzanırdı.''
Hadis, vitir
namazının bir rek'at olarak kılınabileceğine delalet eder. Ve vitr'in en az
rek'at sayısının üç olduğuna hükmedenler aleyhinde bir delildir.
Hadis, Nebi
(sallallahu aleyhi ve sellem)'in gece namazının secdelerini bir kimsenin elli
ayet okuyacağı süre kadar uzattığını ifade ediyor.
Hadisin; من
الأذان الأول
ifadesinden maksat, fecirden
önce okunan ilk ezan değil, fecirden sonra okunan ikinci ezandır. Buna ilk ezan
denmesi, ikameti ezan gibi hesaplamak itibariyledir. Yani ikamet ikinci ezan
gibi düşünülünce fecirden sonra okunan ezan, birinci ezan olmuş olur. Çünkü
sabah farzından önce kılınması meşru olan iki rek'at sünnet, fecir'den önce
kılınamaz. Fecirden sonra kılınması mecburidir.
Hadis, gece
namazına kalkmanın ve bunun secdelerini uzatmanın müstahablığına, vitir
namazının bir rek'at olarak kılınmasının meşruluğuna ve sabah sünnetini hafif
tutmanın müstahablığına delalet eder.