DEVAM: 180- ADAM GECE
NAMAZINA KALKTIĞI ZAMAN (OKUYACAĞI) DUA HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرحمن بْن
عمر. حَدَّثَنَا
عمر بْن يونس
اليمامي.
حَدَّثَنَا
عكرمة بْن
عمار. حَدَّثَنَا
يحيى بْن أبي
كثير، عَن أبي
سلمة بْن عَبْدُ
الرحمن؛
قَالَ:
-
سألت عائشة:
بما كان
يستفتح
النَّبِي صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
صلاته إذا قام
من الليل؟
قالت: كان
يقول: ((اللهم!
رب جبرائيل
وميكائيل
وإسرافيل،
فاطر السموات
والأرض، عالم
الغيب
والشهادة، انت
تحكم بين
عبادك فيما
كانوا فيه
يختلفون. اهدني
لما اختلف فيه
من الحق
بإذنك، إنك
لتهدي إلى
صراط مستقيم)). قال
عَبْدُ
الرحمن بْن
عمر: احفظوه
((جبرئيل)) مهموزة.
فإنه كذا عَن
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
Ebu Seleme bin
Abdirrahman (bin Avf) (r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir : Ben,
Aişe (r.anha)'ya Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) gece namazına kalktığı
zaman namaza ne ile başlardı? diye sordum. Dedi ki:
O, (namaza başlayınca) şu duayı okudu :
«Allah'ım!
Cibrail, Mikail ve İsrafil'in Rabbi! Göklerin ve yerin yaratıcısı, gizli ve
aşikar her şeyin alimi! Kullarının ihtilafa düştükleri din konusunda onlar
arasında Sen hükmedersin. İhtilaf konusu edilen hakka iradenle beni hidayet
eyle. Şüphesiz sen dosdoğru yola hidayet edersin.»
Ravi Abdirrahman
bin Ömer demiştir ki: Cebrail kelimesini hemzeli olarak hıfzediniz. Çünkü Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) den böyle rivayet olunmuştur."
Diğer tahric:
Müslim, Tirmizi, Ebu Davud, Nesai ve İbn-i Hibban da bu hadisi rivayet
etmişlerdir.
AÇIKLAMA: EI-Menhel yazarı bu hadisin açıklamasında şöyle
der: Yani Nebi (s.a.v.) geceleyin kalkıp namaza başladığı zaman iftitah
tekbirinden sonra bu duayı okurdu. Hadis, iftitah tekbirinden sonra bu dua'nın
okunmasının meşruluğuna delalet eder. Nebi (s.a.v.)'in bu gibi duaları ümmetine
dua etmek usulünü öğretmek içindir. Aynı zamanda O'nun üstün tevazu ve eşsiz
takvasını yansıtır. Bu rivayet ile bundan önceki rivayetler arasında bir
ihtilaf söz konusu değildir. Çünkü Nebi (s.a.v.) bazen bu duayı, bazen de
bundan önceki rivayetlerde geçen duaları okurdu.
Bu hadiste
meleklerden üçünün isminin anılmasının hikmeti onların yüceltilmesi ve
şereflendirilmesidir. Çünkü onların işleri, onlarla düzenlenir. Zira Cebrail
semavi kitabIarı Nebilere indirmek ve vahiy ile görevli idi. Şer'i hükümleri
öğretirdi. Mikail, canlıların rızıkları, bitkiler, yağmurlar ve tabiat
olaylarını düzenlemekle görevli idi. İsrafil de Levh-i Mahfuz ile görevli olup
Sur'a üfler.
Müellifin
rivayetinde Cibrail olarak geçen bu kelime yerine Ebu Davud'un rivayetinde
Cibril kelimesi geçer. Cibril, Cibrail ve Cebrail kelimelerinin hepsi, aynı
meleğin isimleridir.