DEVAM: 183- YETERLİ
OLDUĞU UMULAN GECE İBADETİ HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
عثمان بْنُ
أَبِي
شَيْبَة. حَدَّثَنَا
جرير، عَن
منصور، عَن
إبراهيم، عَن
عَبْدُ
الرحمن بْن
يزيد، عَن أبي
مسعود؛
-
أن رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ قال
((من قرأ
الآيتن من آخر
سورة البقرة،
في ليلة،
كفتاه)).
Ebu Mes'ud (Ukbe
bin Amr el-Ensari el-Bedri) (r.a.)'den rivayet edildiğine göre, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu demiştir :
«Kim bir gecede
Bakara suresinin sonundaki iki ayeti okursa, o ayetler ona kafidir.»
AÇIKLAMA: Kütüb-i Sitte sahiplerinin hepsi Ebu Mes'ud
(r.a.)'ın bu hadisini rivayet etmişlerdir. Müslim'in rivayetinde Abdurrahman
bin Yezid'in şöyle dediği belirtilmiştir: "Ben Kabe'nin yanında Ebu Mes'ud
(r.a.)'e rastladım. Ve Ona; Bakara suresindeki iki ayet hakkında senden bana
bir hadis ulaştı, dedim. Dedi ki: Evet. ResüluIlah (s.a.v.) :
''Bakara
suresinin sonunda iki ayet (var) dır ki, kim onları geceleyin okursa bu
ayetler"ona kafidir.'' buyurmuştur." Bu ayetler ''Amene'r-Resulü ...
"den başlar, surenin sonuna kadar devam eder.
EI-Menhel
yazarının nakline göre Kur'an okuma sevabı hakkındaki Ali bin Said
el-Askeri'nin Ukbe bin Amr'den bir senedIe rivayet ettiğine göre Ukbe şöyle
demiştir: Kim bu iki ayeti yatsıdan sonra okursa ona yeter. Bu ayetler
''Amene'r-Resulü ... "den sure'nin sonuna kadardır.
Mezkur iki
ayetin okuyucusuna kafi gelmesinden maksad, o kişinin gece ibadeti sevabına
kavuşmuş olmasıdır. Nitekim el-Menhel'de rivayet edildiğine göre İbn-i Adiyy'in
İbn-i Mes'ud (r.a.)'den olan rivayetine göre ResüluIlah (sallallahu aleyhi ve
sellem): ''Kim bu iki ayeti yatsıdan sonra okursa onun için gece namazı yerine
kafidir.'' buyurmuştur.
Bazıları: Mezkur
iki ayetin kafi gelmesinden maksat, okuyucusunun şeytan şerrinden korunmasıdır,
demişlerdir. Yine el-Menhel'in naklettiği Tabarani'nin Şeddad bin Evs
(r.a.)'den olan bir rivayetinde Resulullah (s.a.v.): ''Bakara suresinin
sonundaki iki ayet üç gece hangi evde okunursa şeytan o eve yaklaşamaz.''
buyurmuştur. Bu hadis bu yorumu teyid eder.
Bazıları mezkur
iki ayetin okuyucusunu bütün kötülüklerden koruduğu; bir kısım alimler de
itikatla ilgili kötülüklerden koruduğu yolunda yorum yapmışlardır. Başka bir
grup, mezkur ayetlerin, okuyucusunu insanların ve cinlerin şerrinden koruduğu
şeklinde yorum yapmışlardır. Bazıları da: Okunan bu iki ayetin sevabı o kadar
çoktur ki, okuyucu su na kafidir. Başka bir sevap istemeye ihtiyaç bırakmaz
diye te'vil etmişlerdir.
Yukarıda
anlatılan manaların hepsini kastetmeye bir mani yoktur.
Mezkür iki
ayette iman ve itikadın büyük esasları ve sahabilerin övülmesi vardır. Bunun
yanında son ayette yedi dua cümlesi bulunur.Müslim'in bir rivayetine göre
Bakara suresi, Resulullah (s.a.v.) tarafından okunduğu zaman her dua kelimesini
okudukça Allah Teala tarafından: "Duanı kabul ettim.'' buyurulmuştur.
Bu iki ayetin
fazileti hakkında varid olan hadislerden birisi Hakim ve Beyhaki'nin Ebu Zerr
(r.a.)'den rivayet ettikleri şu mealdeki hadistir:
Resülullah
(s.a.v.) buyurdu ki: "Allah Teala Bakara suresini arşın altındaki
hazinesinden bana verdiği iki ayetle tamamladı. Artık bu iki ayeti öğreniniz ve
eşleriniz ile çocuklarınıza öğretiniz. Çünkü bu iki ayet, hem namaz, hem
Kur'an, hem duadır."