DEVAM: 151 - (SAVAŞTA)
TEHLİKE ZAMANINDA NAMAZ KILMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI BİLGİ İÇİN BURAYA TIKLAYIN
حَدَّثَنَا
أحمد بن عبدة.
حَدَّثَنَا
عبد الوارث بن
سعيد. حَدَّثَنَا
أيوب، عن أبي
الزبير، عن
جابر بن عبد
الله؛
- أن
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَ
سَلَّمْ صلى
بأصحابه صلاة
الخوف. فركع
بهم جميعاً ثم
سجد رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ،
والنصف الذين
يلونه، والأخرون
قيام. حتى إذا
نهض سجد أولئك
بأنفسهم سجدتين.
ثم يأخر الصف
المتقدم. حتى
قاموا مقام أولئك.
وتخلل أولئك
حتى قاموا
مقام الصف
المتقدم. فركع
بهم النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
جميعاً. ثم
سجد رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
والصف الذي
يلونه. فلما
رفعوا رؤوسهم
سجد أولئك
سجدتين. وكلهم
قد ركع مع
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
وسجد طائفة
بأنفسهم سجدتين.
وكان العدو
مما يلي
القبلة.
في الزوائد:
إسناد حد يث
جابر هذا
صحيح.
Cabir bin
Abdillah (r.a.)'dan; şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem),
ashabına salat-ı Havf'ı kıldırdı. Bütün cemaatla birlikte rüku' ettikten sonra
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ve Onun arkasındaki saf secde ettiler.
Diğerleri ayaktaydılar. Efendimiz ikinci rekata kalkınca bekliyenler kendi
kendilerine iki secde yaptılar. Sonra ön saf geriliyerek ikinci saf'ın yerinde
durdu ve ikinci saftaki!er ilerliyerek ön saffın yerinde durdular. Sonra Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hepsiyle rüku', etti. Daha sonra Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ve Onun arkasındaki saf secde ettiler. Başlarını
secde'den kaldırınca diğerleri de secde ettiler. Cemaat'in tümü Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile beraber rüku' etmiş o!du. Ve her grup bir
rek'at'in secdelerini kendi kendilerine yapmış oldular. Düşman Kıble
yönündeydi.
Not: Cabir
(r.a.)'in bu hadisinin isnadının sahih olduğu Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA: Bu hadis Zevaid türündendir. Ebu Davud, Ahmed,
Nesai, İbn-i Hibban ve el-Hakim bunun benzerini Ebu Ayyaş ez-Züreki (r.a.)'den,
daha uzun bir metin halinde rivayet etmişlerdir. Ebu Davud'un rivayetinde
Peygamber {sallallahu aleyhi ve sellem)'in Usfan ve Beni Süleym savaşlarında
böyle kıldırdığı belirtilmiştir.
Düşman kıble
yönündeyken böyle kılış tarzını Şafii, Süfyan-i Sevri, Malik ve Ahmed uygun
görmüşlerdir. Şafii hadiste anlatıldığı gibi safların yer değiştirmesinin efdal
olduğunu söylemiştir. Safların yer değiştirmemesi de caizdir.
Bu kılış
tarzını, babın başında Şafii mezhebine göre kılış şekillerini anlatırken
açıklamıştık.