DEVAM: 153- İSTİSKA
NAMAZI HAKKINDA GELEN HADİsLER BABI
حَدَّثَنَا
أحمد بْن
الأزهر،
والحسن بْن أبي
الربيع؛ قالا:
حَدَّثَنَا
وهب بْن جرير.
حَدَّثَنَا
أبي؛ قَالَ:
سمعت النعمان
يحدث عَن الزهري،
عَن حميد بْن
عَبْدُ
الرحمن، عَن
أبي هُرَيْرَة؛
قَالَ: - خرج
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
يوماً يستسقي.
فصلى بنا ركعتين
بلا أذان ولا
إقامة. ثم
خطبنا ودعا
اللَّه وحول
وجهه نحو
القبلة
رافعاً يديه.
ثم قلب رداءه
فجعل الأيمن
على الأيسر
والأيسر على
الأيمن.
فِي
الزَوائِد:
إسناده
صَحِيْح
ورجاله ثقات.
Ebu Hureyre
(r.a.)'den; şöyle demiştir :
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir gün istiskaya çıktı. Bize ezansız ve
ikametsiz olarak iki rek'at namaz kıldırdı. Sonra bize hutbe okudu. Ellerini
kaldırarak ve yüzünü Kıbleye döndürerek Allah'a dua etti. Ridasını çevirdi, sağ
yanı sol cepkeni ve sol yanı sağ cepkeni üzerine aldı.
Not: Bunun
isnadının sahih ve ricalinin sika oldukları, Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadis de istiska namazının
iki rek'at olduğuna, hutbenin namazdan sonra okunduğuna, kıble'ye dönülerek ve
rida tahvil edilip Allah'a dua edilmesinin meşruluğuna delalet eder. Ayrıca bu namaz için ezan ve kamet'in meşru
olmadığını ifade eder. Bu hadis, dua'nın namazdan sonra yapıldığına delalet
eder. Ebu Davud'un İbn-i Abbas (r.a.)'den rivayet ettiği 1266 nolu hadisin
benzerinde Nebi (s.a.v.)'in duayı namazdan önce ettiğini ifade ediyor.
Müellifin
rivayetindeki; متضرعاً.
kelimesini 'boyun eğerek' diye terceme ettim. Bu kelime; yalvararak, tazarru'
ve niyazda bulunarak anlamını da ifade ediyor. Bu şekilde terceme edilebilir ve
bu takdirde İbn-i Abbas (r.a.)'ın buradaki rivayeti de Nebi (s.a.v.)'in duayı
namazdan önce yaptığına delalet eder. El-Menhel yazarının dediği gibi, bu
rivayetler arasında bir ihtilaf söz konusu değildir. Çünkü efendimizin bazen
böyle, bazen öyle etmiş olması muhtemeldir. Yahut atıf edatı olarak kullanılmış
olan 'Sümme' ve 'Fe' harfleri tertip ve sıralamayı ifade etmez.
Şöyle de denilebilir:
Hem namazdan önce hem namazdan sonra dua edilmiş olabilir. Bazı rivayetler
birisini diğer rivayetler de öbürünü ifade etmiştir.