DEVAM: 187- DUHA
(KUŞLUK) NAMAZI HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
شبابة.
حَدَّثَنَا
شعبة، عَن يزيد
الرشك، عَن
معاذة
العدوية؛
قالت:
-
سألت عائشة:
أكان
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَ سَلَّمْ
يصلي الضحى؟
قالت: نعم.
أربعاً. ويزيد
ماشاء اللَّه.
Muaza el-Adevivye
(r.a.)'dım. şöyle demiştir: Ben. Aişe (r.anha)'ya: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) kuşluk namazını kılar mıydı? diye sordum. Dedi ki:
Evet, dört rek'at
olarak (kılardı) ve Allah'ın dilediği kadar fazlalaştırırdı.
Diğer tahric:
Ahmed, Müslim ve Hakim de bunu rivayet etmişlerdir. Tirmizi de Şemail'de Nesai
ise Sünen-i Kübra'sında bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Sindi şöyle demiştir: Aişe (r.anha)'nın maksadı,
Nebi (s.a.v.)'in zaman zaman kuşluk namazı kıldığını ifade etmektir. Çünkü Nebi
(s.a.v.}'in kuşluk namazı kılmadığı da kendisinden rivayet edilmiştir. O
rivayeti de şöyle yorumlamak gerekir. Yani devamlı kılmamıştır. Böylece Aişe
(r.a.)'dan olan farklı iki rivayetin arası bulunmuş olur. Şöyle de denilebilir:
Aişe (r.anha), Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem)'in kuşluk namazı
kıldığını görmemiş, sonra başkasının haber vermesiyle mümkün olmuştur.
Nevevi de
Müslim'in şerhinde özetle şöyle der:
"Hulasa,
kuşluk namazı Sünnet-i Müekkede'dir. En az iki rek'at en mükemmeli sekiz
rek'attir. Dört veya altı rek'at da kılınabilir. Peygamber (s.a.v.)'in bunu
kıldığına ve kılmadığına dair Aişe (r.anha)'dan olan rivayetlerin arasını
bulmaya gelince; Peygamber (s.a.v.) bazen kılardı. Farz kılınması endişesiyle
bazen terkederdi. Aişe (r.anha)'nın: "Peygamber (s.a.v.) yalnız bir
seferden dönüşünde kılardı, diğer zamanlarda kılmazdı." mealindeki hadisi,
sair zamanlarda kendisinin görmediğine yorumlanır. Nitekim bir rivayetinde:
"Ben görmedim'' demiştir. Çünkü Peygamber (s.a.v.) kuşluk zamanı çoğu
zaman Onun yanında olmazdı. Yola giderdi, mescidde olurdu veya başka yerde
bulunurdu. Eşlerinin yanında bulunduğu günlerden de ancak dokuz günden bir gün
Aişe (r.anha)'nın yanında olurdu ... ''