DEVAM: 191- ŞA'BAN
AY'ININ ONBEŞİNCİ GECESİ HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
راشد بْن سعيد
بْن راشد
الرملي. حَدَّثَنَا
الوليد، عَن
ابن لهيعة،
عَن الضحاك
بْن أيمن، عَن
الضحاك بْن
عَبْدُ الرحمن
بْن عرزب، عَن
أبي موسى
الأشعري، - عَن
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ؛
قال ((إن
اللَّه ليطلع
في ليلة النصف
من شعبان.
فيغفر لجميع
خلقه. إلا لمشرك
أو مشاحن)).
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
إِسْحَاق.
حَدَّثَنَا
أبو الأسود،
النضر بْن
عَبْدُ الجبار.
حَدَّثَنَا
ابن لهيعة،
عَن الزبير
ابن سليم، عَن
الضحاك بْن
عَبْدُ
الرحمن، عَن
أبيه؛ قَالَ:
سمعت أبا موسى
عَن النَّبِي
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ،
نحوه.
فِي
الزَوائِد:
إسناده ضعيف
لضعف عَبْد
اللّه بن
لهيعة وتدليس
الوليد بْن
مسلم. قال السندي:
ابن عرزب لم
يلق أبا موسى.
قاله
المنذري، كذا
بخطه.
Ehu Musa
el-Eş'ari (r.a.)'den rivaytM edildiğine göre. Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir:
«Şüphesiz Allah
Teala Şa'ban ayının onbeşinci gecesi (kullarına rahmetle) bakar ve herkese
mağfiret eder. Yalnız Ona şirk koşana veya müşahine mağfiret etmez.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Senedi zayıftır, çünkü ravi Abdullah bin Lahia zayıftır.
El-Velid bin MüsIim de tedIisçidir. Sindi de : İbn-i Arzab Ebu Musa ile
görüşmemiştir. EI-Münziri, kendi rızasıyla bu durumu bildirmiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisi müellif iki senedIe
rivayet etmiştir. Ancak not'ta zayıflığı belirtilen İbn-iLahia her iki senedde
de mevcuttur.
Taberani ve
İbn-i Hibban, bu hadisin benzerini Muaz bin CebeI (r. anh)'den ve Bezzar ile
Beyhaki, Ebu Bekr-i Sıddik (r. anh)'den merfu' olarak rivayet etmişlerdir.
Hadisteki;
"Müşahin" kelimesi, çeşitli manalarda yorumlanmıştır. Nihaye'de;
Müşahin, düşmanlık eden, kin ve husumet besleyendir, denilmiştir. Sindi'nin
beyanına göre Evzai; Müşahin'den maksad, İslam cemaatından ayrılan bid'at
sahibidir, demiştir. Tıybi: Müşahin kelimesiyle müslümanlar arasında düşmanlık,
kin ve husumetin sokulmasının zem edilmesi kastedilmiş olabilir. Din için
başkalarından nefret duymak, onlara buğz etmek meşrudur. Bencillik yaparak kin
ve husumet beslemek ise kötüdür, demiştir.
Ş a'ban ayının
onbeşinci gecesinin faziletine ait başka hadisler de rivayet edilmiştir. Tuhfe
yazarı, bunları senedieriyle beraber rivayet etmiştir. Bu konuda varid olan
hadislerin senedIeri, genellikle zayıf olmakla beraber, bunların toplamı, bu
gecenin faziletinin bir aslı olduğuna delalet eder. Bu geceyi kısmen de olsa
çeşitli ibadet, zikir ve dua ile geçirmekte her halükarda fayda vardır.
Şa'ban ayının
çoğunun Nebi (s.a.v.) tarafından oruçla geçirildiği varid olmuştur. Hatta bazen
tamamının oruçla geçirildiği rivayeti vardır. Bu sebeple Şa'ban'ın onbeşinci
gününün oruçla geçirilmesine ait Ali (r. aİıh)'in hadisi zayıf ise de bununla
amel etmekte bir mahzur yoktur.