DEVAM: 15- CENAzELERDE
HAZIR BULUNMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
بشار.
حَدَّثَنَا روح
بْن عبادة.
حَدَّثَنَا
سعيد بْن عبيد
اللَّه بْن
جبير بْن حية.
حَدَّثَني
زياد بْن جبير
بْن حية. سمع
المغيرة بْن
شعبة يقول:
-
سمعت رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
يقول: ((الراكب
خلف الجنازة
والماشي منها
حيث شاء)).
El-Muğire bin
Şu'be (r.a.)'den rivayet edildiğine göre, şöyle demiştir: Ben, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den işittim. Buyurdu ki: «Binici cenazenin
arkasında gider. Yaya, cenazenin dilediği tarafında yürür.»
Diğer tahric:
Tirmizi, Ahmed, Ebu Davud, Nesai, İbn-i Hibbaıı, Hakim ve Beyhaki de bunu
rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: El-Menhel yazarı, bu hadisin açıklamasında şöyle
der: Bu hadis, cenazeyi uğurlarken binmenin caizliğine delalet eder.
Ancak bu hüküm,
binmeye ihtiyaç duyulması haline mahsustur. Hadis, böyle yorumlamnca Müslim,
Ebu Davud, Nesai, Tirmizi ve başkalarının Sevban (r.a.)'dan rivayet ettikleri
ve Nebi (s.a.v.)'e bir cenazede binek hayvanı getirilerek binmesi arzulanmış.
Fakat binmekten imtina' etmiş, Ancak kabristandan dönüşte binmiş olduğunu
bildiren hadise muhalif olmaz.
Malikiler,
Şafiiler ve Hanbeliler: Cenaze götürüIürken özür olmaksızın binmek mekruhtur,
yaya yürümek müstehabtır, demişlerdir.
Hanefi
alimleri: Cenazenin önünde binerek gitmek mekruhtur. Arkasında mekruh değildir.
demişlerdir. Bu hadis. binicinin cenazenin arkasında gitmesinin efdal olduğuna
delalet eder.
Malikiler,
Hanefiler, Hanbeliler ve alimlerin cumhuru böyle hükmetmiştir.
Şafiiler,
binicinin yaya gibi cenazenin önünde gitmesinin efdal olduğunu söylemişlerdir.
Lakin bu hadisin zahiri, onların görüşünü reddeder.
Hadis,
yayaların cenazenin her tarafında gitmelerinin meşruluğuna delalet eder. Sevri,
bunun zahirini tutarak böyle hükmetmiştir.
Yayaların
cenazenin hangi tarafında gitmelerinin müstehablığı hakkındaki alimlerin
görüşlerini bundan sonraki babta zikredeceğiz .