DEVAM: 15- CENAzELERDE
HAZIR BULUNMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
كثير بْن عبيد
الحمصي.
حَدَّثَنَا
بقية بْن
الوليد، عَن
أبي بكر بْن
أبي مريم، عَن
راشد بْن سعد،
عَن ثوبان مولى
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسلَّمْ
قَالَ:
-
رأى رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
ناسا ركبانا
على دوابهم، في
جنازة. فقال:
((ألا تستحيون
أن ملائكة
اللَّه يمشون
على أقدامهم
وأنتم
ركبان؟)).
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in mevlası Sevban (r.a.)'den; şöyle demiştir: Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), bazı kimselerin binek hayvanlarına binerek bir
cenazeye katıldıklarını gördü ve (onlara) :
«Sizler binici
olduğunuz halde Allah'ın meleklerinin ayakları üzerinde yürümelerinden haya
etmiyor musunuz?» buyurdu."
Diğer tahric:
Tirmizi de bunu rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Tuhfe, yazarı şöyle der: Bu hadis, binek üzerinde
cenazeye katılmanın mekruhluğuna delildir. Bu hadis, el-Muğire (r.a.)'in 1481
nolu hadisine muhaliftir. Çünkü o hadiste binicilerin, cenazenin arkasında
gitmeleri emredilmiştir. Çeşitli yönlerden bu iki hadisin arasını bulmak
mümkündür. Şöyle ki: Muğire (r.a.)'in hadisi, hastalık ve sakatlık gibi özür
sahiplerine aittir. Bu hadis özrü olmıyana hakimdir, denilebilir. Keza bu
hadis, cenazenin önünde veya yanlarında binici olarak gidenler hakkındadır.
Böyle gitmek yasaklanmıştır. Muğire (r.a.)'in hadisi, arkadan binici olarak
cenazeyi takib edenlere aittir ki, bu meşru sayılmıştır. Şöyle de denilebilir.
Muğire (r.a.)'in hadisi, binici olarak gitmenin caizliğine delalet eder. Fakat
mekruh olmadıgına delalet etmez. Hal böyle olunca binmek, mekruh olmakla
beraber caizdir.
Hadisin
tercemesini verirken; ....... ifadesindaki; .... harfi, meftuh olarak
düşünülmüştür. Eldeki nüsha da öyle harekelidir. Fakat Tuhfe yazarının beyanına
göre el-Kaari' bu harfin meksur olduğunu söylemiştir. Buna göre hadisin meali
şöyle olur:
« Utanmıyor
musunuz? Şüphesiz Allah'ın melekleri ayakları üzerinde yürüyorlar, siz
binicisiniz.''