DEVAM: 16- CENAZE'NİN
ÖNÜNDE YAYA YÜRÜMEK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أحمد بْن
عبدة.
أَنْبَأَنَا
عَبْدُ
الواحد بْن
زياد، عَن
يحيى بْن
عَبْد اللّه
التيمي، عَن
أبي ماجدة
الحنفي، عَن
عَبْد اللّه
بْن مسعود؛
قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
((الجنازة
متبوعة وليست
بتابعة. ليس
معها من
تقدمها)).
قال السندي:
قد ضعفه
الترمذي
وغيره هذا
الحديث بحالة
أبي ماجدة.
وقد وجد تضعيف
الحديث بذلك
في بعض نسخ
أبي داود
أيضاً.
قال الترمذي:
سمعت
مُحَمَّد بْن
إسماعيل يضعف
أبا ماجدة
هذا. وقال
مُحَمَّد: قال
الحميدي: قال
ابن عيينة
ليحيى: من أبو
ماجدة هذا؟
قال: طائر طار
فحدثنا اهـ.
Abdullah hin
Mes'ud (r.a.j'den rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir:
«Cenaze, metbu
(uyulan)dur. Tabi (uyan) değildir. Cenazenin önünde gidenler cenazeye katılmış
olmazlar.»
Not: Sindi
şöyle demiştir: Tirmizi ve başkaları bu hadisi ravi Ebu Macide'nin halinden
dolayı zayıf saymışlardır. Ebu Davud'un bazı nushalarında bu hadIsin aynı
sebeple zayıf gösterildiği kaydedilmiştir.
Tirmizi: Ben
Muhammed bin İsmail'den bu Ebu Macide'yi zayıf saydığını işittim. Muhammed'de
el-Humeydi'nin şöyle dediğini söylemiştir: İbn-i Uyeyne bu Ebu Macide'nin kim
olduğunu Yahya'ya sormuş? Yahya da: Bir kuştur. Uçtu da bize hadis rivayet
etti, diye cevap vermiş, diye bilgi vermiştir.
AÇIKLAMA: Notta belirtildiği
gibi Tirmizi ve Ebu Davud da bu hadisi rivayet etmişlerdir. Oralardaki rivayet
daha uzundur. Burada metnin son kısmı rivayet edilmiştir. Tirmizi ve Ebu
Davud'un rivayetindeki hadisin bu kısmı şöyledir:
Bu hadise göre cenazenin
önünde yürüyenler, cenazeye katılmış olmazlar. Yani katılma sevabını tam olarak
almaya müstahak olmazlar. Bu hadis, cenazenin arkasında yürümenin efdal
oldUğunu söyliyenler için bir delildir. Ancak notta belirtildiği gibi zayıftır.