17- CENAZEYE KATILMAK
ÜZERE BAZI ELBİSELERİ SOYMAKTAN NEHİY HAKKINDA GELEN HADİS BABI
حَدَّثَنَا
أحمد بْن
عبدة. أخبرني
عمرو بْن النعمان.
حَدَّثَنَا
علي بْن
الحزور، عَن
نفيع، عَن
عمران بْن
الحصين وأبي
بزرة؛ قالا:
-
خرجنا مع
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ في
جنازة. فرأى
قوما قد طرحوا
أرديتهم
يمشون في قمص.
فقال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ: ((أبفعل
الجاهلية
تأخذون؟ أو
بصنع
الجاهلية تشبهون؟
لقد هممت أن
أدعوا عليكم دعوة
ترجعون في غير
صوركم)) قال،
فأخذوا
أرديتهم ولم
يعودوا لذلك.
فِي
الزَوائِد:
هذا إسناد
ضعيف. فيه
نفيع بْن الحارث
أبو داود
الأعمى، تركه
غير واحد.
ونسبه يحيى
بْن معين
وغيره للوضع.
وعلي بْن
الحزور، كذلك
متروك الحديث.
وقال البخاري:
منكر الحديث
عنه عجائب.
وقال مرة: فيه
نظر.
İmran bin
el-Husayn ve Ebu Herze (r.a.)'dan; şöyle demişlerdir: Biz, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in beraberinde bir cenazeyi teşyie çıktık.
Efendimiz ridalarını atıp gömlekle yürüyen bazı kimseleri gördü. Bunun üzerine
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (onlara) :
«Sizler
cahiliyyet devrinin fiilini mi tutuyorsunuz? Yoksa cahiliyyet devrinin işinin
benzerini yapmakla onlara benzemeye mi çalışıyorsunuz? Şu suretinizden başka
bir surette (kabristandan) dönmeniz için aleyhinizde beddua etmeyi cidden
arzuladım.» buyurdu. Bunun üzerine adamlar ridalarını aldılar ve bir daha böyle
yapmadılar.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bu sened zayıftır. Ravi Nüfey' bin el-Haris Ebu Davud
el-A'ma'yı terkedenler bir değildir. Yahya bin Main ve başkaları onun hadis
uydurduğunu söylemişlerdir. Diğer ravi Ali bin el-Hazevver'in de hadisleri
mekruhtur. Buhari: Onun hadisi münkerdir. Yanında acaip şeyler vardır,
demiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadis, cenazeye katılan
kimselerin, üzüntülerini ifade etmek için elbise değiştirmelerinin yasaklığına
ve cahiliyyet devrinin adetlerinden olduğuna delalet eder.
Cahiliyyet
devri adamları bu hususta çok aşırı giderlerdi. Asr-ı Saadette ridalarını atıp
gömlekle cenazeye katılanlar, yani matem elbisesini giyenler, pek aşırı
gitmedikleri için cahiliyyet devri adamlarına benzetilmişlerdir. Bu halin Nebi
(s.a.v.)'in öfkesine sebebiyet verdiği hadiste beli.rtilmiştir