18- CENAZE HAZIRLANDlĞI
ZAMAN TE'HİR EDİLMEMESİ VE ARKASINDA ATEŞ GÖTÜRÜLMEMESİ HAKKINDA GELEN HADİSLER
BABI
حَدَّثَنَا
حرملة بْن
يحيى.
حَدَّثَنَا
عَبْد اللّه
بْن وهب.
أخبرني سعيد
بْن عَبْد اللّه
الجهني؛ أن
مُحَمَّد بْن
عمر بْن علي
بْن أبي طالب
حدثه عَن
أبيه، عَن جده
علي بْن أبي طالب؛ - أن
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ قال:
(( لا تؤخروا
الجنازة إذا
حضرت)).
Ali bin Ebi Talib
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre. Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir:
«Cenaze
hazırlandığı zaman onu te'hir etmeyiniz.»
Diğer tahric:
Tirmizi, Hakim ve İbn-i Hibban da bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Tirmizi'nin rivayeti şöyledir: «Ya Ali! Üç şey
vardır ki, onları geciktirme: Namaz, vakti geldiği zaman; cenaze, hazırlandığı
zaman: kocasız kadın, ona denk bir eş bulunduğu zaman.''
"Tuhfe
yazarının el-Mirkat'tan naklen beyan ettiğine göre el-Eşref şöyle demiştir: Bu hadis,
mekruh vakitlerde cenaze namazının kılınmasının mekruh olmadığına delalet eder.
Tıybi de bunu nakletmiştir. Bizce de böyledir. Yani güneş doğarken, batarken ve
semanın ortasında iken cenaze namazı kılınabilir. Ama daha önce hazırlandığı
halde namazı kılınmayıp bu vakitlerde kılınırsa mekruhtur. Sabah namazından
önce ve sonra ve ikindiden sonra kılınmasında kerahet yoktur.
EI-Menhel
yazarı da bu konuda şöyle der: Alimler bu hususta ihtilaf etmişlerdir:
1- Ahmed,
İshak, Sevri, Ata, Nehai ve Evzai, güneş doğarken, batarken ve istiva (göğün
ortasında) iken cenaze namazını kılmanın mekruh olduğuna hükmetmişlerdir. İbn-i
Ömer (r.a.)'in de böyle dediği rivayet edilmiştir. Hanefi alimleri de böyle
hükmetmişlerdir. Hanefi alimlerine göre cenaze bu vakitlerde hazırlanırsa hemen
namazı kılınabilir. Bunda kerahet yoktur. Fakat daha önce hazırlanmış ise bu
vakitlerde kılmak mekruhtur.
2- Malikiler'e
göre güneş doğarken, batarken ve Cuma hutbeleri vaktinde cenaze namazını kılmak
haramdır. Sabah namazından sonra gün doğmasına yakın bir zamana kadar caizdir.
Bundan sonra güneş doğuncaya kadar mekruhtur. Doğduktan sonra ve ikindi
namazından sonra güneş sararıncaya kadar mekruhtur.
3- Şafiiler'e
göre kerahet vakitlerinde cenaze namazı kılmak mekruh değildir. Ancak mahsus bu
vakitler seçilirse mekruhtur. Hadislerdeki yasaklama, bu vakitleri bile bile
seçmeye mahsustur .