DEVAM: 31- KIBLE EHLİ
ÜZERİNDE NAMAZ KILMAK HAKKINDA BİR BAB
حَدَّثَنَا
عَبْد اللّه
بْن عامر بْن
زرارة. حَدَّثَنَا
شريك بْن
عَبْد اللّه،
عَن سماك بْن
حرب، عَن جابر
بْن سمرة؛ - أن
رجلاً من
أصحاب
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
جرح، فآذته
الجراحة. فدب
إلى مشاقص،
فذبح بها
نفسه. فلم يصل
عليه
النَّبِي
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ.
قَالَ: وكان
ذلك منه أدباً.
Cabir bin Semure
(r.a.)'den; şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Seilem)'in ashabından
bir adam yaralandı. Yara ona eziyet verdi. Bunun üzerine yaralı, okların demir
kısımlarının bulunduğu yere yavaş yavaş giderek bunlarla kendini boğazladı.
Nebi {Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onun üzerinde namaz kılmadı. Cabir (r.a.)
demiştir ki: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in namaz kılmayışı bir te'dib
idi."
Diğer tahric:
Ahmed, Müslim, Tirmizi, Ebu Davud, Nesai ve Beyhaki de bunu rivayet
etmişlerdir. Bazı rivayetler uzundur.
AÇIKLAMA: Meşakis: "Mişkas'ın çoğuludur. Mişkas: Ok'un
geniş ve uzun olan demir kısmıdır. Okun ucuna takılan bu demir parça; geniş ve
uzun olmadığı zaman ona mışkas denilmez. Mişkas ile kendini boğazlıyan adamın
ismi bilinemiyor. Ebu Davud'un rivayetine göre adamın komşusu olan bir zat,
yaralının kendini boğazladığını görmüş ve durumu Peygamber (sallallahu aleyhi
ve sellem)'e bildirmiştir. Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) de: «Sen
bizzat gördün mü?» diye sormuş. Haberci: Evet, deyince Peygamber (s.a.v.): «O
halde ben Onun üzerinde namaz kılmam.» buyurmuştur.
El-Menhel
yazarı, bu hadisin açıklaması bahsinde şöyle der: Hadis, intihar eden adamın
cenaze namazının kılınmamasına delalet eder. Ömer bin Abdülaziz ve. Evzai böyle
hükmetmişlerdir.
Ahmed'e göre
imam onun namazını kılmaz. Başkası kılar.
Ebu Hanife,
Malik, Şafii ve alimlerin cumhüruna göre namazı kılınır. Peygamber (sallallahu
aleyhi ve sellem) intihar eden adam'a bir nevi ceza olarak ve bu günahın
işlenmesinden halkı menetmek gayesiyle onun namazını kılmamıştır. Nasıl ki,
Nesai'nin rivayetinde belirtildiği gibi Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem)
borçlu ölenin namazını kıldırmazdı. Bunun sebebi de halkın borçlarını ödemede
ihmalkar davranmalarını önlemektL Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem)
intihar eden o adam'ın üzerinde namaz kılmaktan kimseyi menetmemiştir. Nitekim
Nesai'nin rivayetinde; «Bana gelince; ben şahsen onun üzerinde namaz kıImam.»
buyrulmuştur.
Bütün fasıklar,
intihar eden gibidir. Yani cenaze namazları kılınır. Çünkü Darekutni'nin
müteaddit yollardan rivayet ettiği bir hadiste Peygamber (sallallahu aleyhi ve
sellem): «La ilahe illallah diyenin arkasında namaz kılınız ve la İlahe
illalIa!ı diyenin (cenazesi) üzerinde namaz kılınız.» buyurmuştur.
Ebu Hanife,
İslam devletine karşı isyan edenleri ve yol kesenleri istisna ederek bunların
uzerinde namaz kılınmamasına hükmetmiştir.