10- NEBİ (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'İN (CENAZESİNİ) YIKAMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
سعيد بْن يحيى
بْن الأزهر
الواسطي.
حَدَّثَنَا
أبو معاوية.
حَدَّثَنَا
أبو بردة، عَن
علقمة بْن
مرثد، عَن ابن
بريدة، عَن
أبيه؛
-
قَالَ: لما
أخذوا في غسل
النَّبِي صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
ناداهم مناد
من الداخل: لا
تنزعوا عن
رَسُول
اللَّهِ صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
قميصه.
فِي
الزَوائِد:
إسناده ضعيف،
لضعف أبي
بردة، واسمه
عمر بْن يزيد
التيمي. وقول
الحاكم: إن
الحديث
صَحِيْح،
وأبو بردة هو
يزيد بْن
عَبْد اللّه
وهم. لما ذكره
المزي في
الأطراف
والتهذيب.
Büreyde
(r.a.)'den: şöyle demiştir: (Vefat eden) Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i
yıkamaya başlamak istedikleri zaman, dahilden seslenen birisi onlara:
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in gömleğini soymayınız! diye
seslendi."
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedi zayıftır. Çünkü rav! Ebu Bürde zayıftır, adı
Ömer bin Yezid et-Teymi'dir. EI-Hakim'in şüphesiz bu hadis zayıftır ve Ebu
Bürde Yezid bin Abdillah'tır, sözü bir vehimdir. Nedenini el-Müzzi, el-Etraf'ta
ve et-Tehzib'de zikretmiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadis, Nebi (s.a.v.) vefat
edince sahabilerin, onun gömleğini çıkarmadan mübarek vücudunu yıkadıklarına
delalet eder.
Notta
belirtildiği gibi hadisin senedi zayıf ise de Nebi (s.a.v.)'in gömleği
çıkarılmadan yıkatıldığı, Ahmed, Ebu Davud, İbn-i Hibban ve el-Hakim'in Aişe
(r.anha)'dan rivayet ettilderi şu mealdeki hadisle sabittir.
'Aişe (r.anha)
şöyle demiştir: Sahabiler, Nebi (s.a.v.)'i yıkamak istedikleri zaman dediler
ki;
Bilmiyoruz,
ölülerimizin elbisesini tamamen soyduğumuz gibi Resulullah (s.a.v.)'in bütün
elbisesini soyacak mıyız? Yoksa üzerinde elbise olduğu halde mi yıkayacağız?
Bunlar ihtilafa düşünce Allah Teala onlara bir uyku verdi. Herkesin çenesi
göğsüne dayandı. Sonra evin bir köşesinden kim olduğunu bilemedikleri bir kimse
onlara: Nebi (s.a.v.)'i üzerinde elbise bulunduğu halde yıkayınız, diye
seslendi. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v.)'in gömleği üstünde olduğu halde
yıkamaya başladılar. Suyu gömleğin üzerine döküyorlar ve gömleği ile beraber
vücudunu ovuyorlardı.'
Ahmed'in
rivayetine göre Nebi (s.a.v.)'i yıkayanlar Ali bin Ebi Talib, Abbas bin
Abdülmuttalib, FadI bin Abbas, Usame bin Zeyd, Kasım ve efendimizin mevlası
Salih (r.a.)'dur. Abbas, FadI ve Kasım (r.a.), Ali (r.a.)'a yardım ederek Nebi
(s.a.v.)'i sağa sola döndürürlerdi. Usame (r.a.) ve Salih (r.a.) da su
dökerlerdi. Ali (r.a.) de yıkardı.
Bezzar ve
Beyhaki'nin rivayetine göre Nebi (s.a.v.) Ali (r.a.)'a: «Senden başkası beni
yıkamasın. Çünkü kim benim avretimi görürse gözleri. kör olur.'' buyurmuştur.
Nebi (s.a.v.)'in Ali (r.a.)'i bu işe tahsis etmesinin sebebi, Ali (r.a.)'in
avret yerine bakmaktan çok sakındığını bildiğinden dolayı olabilir.