11- NEBİ (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'İN KEFEN'İ HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
حفص بْن غياث،
عَن هِشَامُ
بْنُ عروة،
عَن أبيه، عَن
عائشة؛ - أن
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
كُفنَ في
ثلاثةِ أثواب
بيض يمانية،
ليس فيها قميص
ولا عمامة.
فقيل لعائشة:
إنهم كانوا
يزعمون أنه قد
كفن في حبرة.
فقالت عائشة:
قد جاءوا ببرد
حبرة، فلم
يكفنوه.
Aişe (r.anha)’dan
rivayet’e şöyşe demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Yemen yapımı beyaz
üç parça bez içinde kefenlendi. Bunlar içinde gömlek ve sarık yoktu.
Aişe (r.anha)'ya:
Diyorlar ki: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hibere (çizgili hırka) içinde
kefenlenmiş, denildi. Bunun üzerine Aişe (r.anha): Hibere hırkasını getirdiler
de onu kefen yapmadılar, dedi.
Diğer tahric:
Kütüb-i Sitte sahipleri ve Ahmed bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hibere: Yemen'de yapılan bir hırka çeşididir.
Pamuk veya keten'dendır. Çizgili olur.
Hadis, Nebi
(s.a.v.)'in üç parça beyaz Yemen bezi içinde kefenlendiğine delalet eder.
Hadisin:
"Bunlar içinde gömlek ve sarık yoktu." cümlesi iki şekilde
yorumlanabilir. Birinci ihtimal; Bu üç parçanın yanında gömlek ve sarık yoktu.
İkinci ihtimal; Üç parça bezden birisi sarık diğeri gömlek değildi. Yani üç
parçanın her birisi bütün vücudu örten birer sargı idi.
1. Şafiiler bu
hadisi delil göstererek erkek için sünnet olan kefen, her birisi bütün vücudu
örten üç sargıdır. Bunların dışında gömlek ve sarığın bulunmaması efdaldır.
Şayet bunlara bir gömlek ve bir sarık ilave edilirse mekruh olmaz. Şafiiler
hadisi birinci ihtimale göre yorumlamışlardır. Mezkur beş parçadan fazla kefen
yapmak mekruhtur.
2. Hanbeliler
de bu hadisin zahirini tutarak: Erkeğin müstehab olan kefeni. her birisi bütün
vücudu örtecek üç sargıdır. Buna bir şey ilave etmek mekruhtur, demişlerdir.
3. Malikiler.
mendub olan kefen; bir izar, yani belden aşağı vücudu örten peştemal, bir
gömlek, bir sarık ve bütün vücudu örten iki sargıdır.
4. Hanefiler'e
göre sünnet olan kefen, bir izar, bir gömlek ve bütün vücudu örten bir
sargıdır. Gömlek, omuzlardan ayaklara kadar uzun olmalıdır. İzar, baştan ayağa
kadar vücudu örtecek durumda olmalıdır. Kefenin üç parçadan fazla olması
mekruhtur. Bir kavle göre beş parçaya kadar ilave yapmakta beis yoktur.
Nebi
(s.a.v.)'in hibre denilen çizgili hırka içinde kefenlendiği, Aişe (r.anha)'e
söylenmiş, Aişe (r.anha) hibrenin getirildiğini, fakat kefen yapılmadığını
bildirmiştir.
EI-Menhel
yazarı: Sahabilerin hibereyi kefen yapmamalarının hikmeti, bunu münasip
görmemeleri olabilir. Ayni demiştir ki : 'Nebi (s.a.v.)'ın yıkanması işi
bitince getirilen hibere hırkası ile mübarek vücudu kurulanmış olabilir. Sonra
bu hırka geri verilerek üç parça beyaz Yemen bezine sarılmıştır.'
KADININ KEFENİ
---:
1- Hanefiler'e
göre müstehab olan kadın kefeni beş parçadan ibarettir: İzar, gömlek, baş
örtüsü, bir sargı ve göğüler üzerine bağlanan bir parça.
2- Şafii ve
Hanbeli mezhebIerine göre de müstehab olan beş parçadır: İzar, baş örtüsü ve
iki sargı. Sargıların, bütün vücudu örtecek durumda olması ma'lumdur.
3- Malikiler'e göre
müstehab olan kefen yedi parçadır: İzar, gömlek, baş örtüsü ve dört sargı.