2- RAMAZAN AYININ
FAZİLETİ HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
فضيل، عَن
يحيى بْن
سعيد، عَن أبي
سلمة، عَن أبي
هُرَيْرَة؛ قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسلَّمْ:
((من صام رمضان
إيمانا
واحتسابا غفر
له ما تقدم من
ذنبه)).
Ebu Hureyre (r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu, demiştir: «Kim inanarak ve sevabını Allah'tan
bekliyerek Ramazan orucunu tutarsa geçmiş günahı bağışlanır.»
Diğer tahric:
Buhari, Müslim, Tirmizi, Ebu Davud ve Nesai de bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Ramazan: Bu kelime, bilinen ayın adıdır. Ramz
kökünden alınmadir. Ramz ise hararetin şiddetidir. EI-MenheI yazarının dediğine
göre Araplar, ayların isimlerini değiştirdiIderi zaman her ayı, rastladığı
mevsime göre isimlendirmişler. Ramazan ayı, sıcaklığın şiddetli olduğu zamana
rastladığı için ona Ramazan adını vermişlerdir. Bazıları : Ramazan orucu,
günahları kavurup yaktığı için bu aya Ramazan ismi verilmiş, demişlerdir.
İhtisab: Orucun
sevabını Allah Teala'dan taleb etmek veya sırf Allah rızasını gözetmek, yani
ihlaslı olmaktır. Şu halde Ramazan orucunun farziyetine, bunun İslam'ın
rükünlerinden olduğuna; oruçlu için Allah'ın vadettiği sevaba inanarak ve ihlaslı
olarak; sevabını Allah'tan taleb ederek Ramazan ayının tamamını oruçlu geçiren
mü'minin geçmiş günahları bağışlanır.
Hadisin
zahirine göre geçmişteki küçük Ne büyük bütün günahlar bağışlanır. EI-Menhel
yazarının dediğine göre. İbnü'l-Münzir böyle yorumlamıştır. Lakin Nevevi,
Müslim'in şerhinde: 'Fıkıhçılarca benimsenen görüş, bu mağfiretin küçük
günahlara mahsus olmasıdır. Büyük günahlar buna dahil değildir. Fıkıhçılardan
bazıları demişler' ki: Küçük günah bulunmadığı takdirde Ramazan orucunun büyük
günahları hafifletmesi mümkündür. Eğer
oruçlunun hiç günahı yoksa tuttuğu oruç, onun Cennet'teki derecelerinin
yükselmesine vesile olur,' demiştir.
Sindi de: Bu ve
benzeri hadisler, ibadetlerin faziletini şöylece beyan ederler: Bu ibadetler,
insanın günahları varsa, bağışlanmasına vesile olur. Günahlar bir ibadetle
bağışlanmış durumda iken günahları bağışlayıcı olan başka bir ibadetle ne
bağışlanacak? diye bir itiraz söz konusu değildir. Çünkü ibadetlerin faziletine
ait bu tür hadislerden maksad, bu ibadetlerin Allah katındaki değer ve
faziletini açıklamaktır. İnsanın günahı olmadığı zaman bu ibadetler, onun
derecelerini yükseltir. Nitekim bütün günahlardan ma'sum olan Peygamberlerin
durumu böyledir .
BUHARİ HADİSİ VE İZAHI İÇİN TIKLA