DEVAM: 10- YOLCULUKTA
ORUÇ TUTMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
عَبْد اللّه
بْن نمير، عَن
هشام بْن
عروة، عَن
أبيه، عَن
عائشة؛ قالت:
-
سأل حمزة
الأسلمي
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
فقال: إني
أصوم. أفأصوم
في السفر؟
فقال صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
((إن شئت فصم،
وإن شئت
فأفطر)).
Aişe
(r.anha)'dan: şöyle demiştir: Hamza el-Eslemi (r.a.) Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'e: Ben (hazerde) çok oruç tutuyorum. Yolculukta da oruç
tutmama izin verir misin? diye sordu. Efendimiz: «Dilersen oruç tut, dilersen
iftar et.» buyurdu.
Diğer tahric:
Malik. Buhari, Ebu Davud, Beyhaki ve Darimi de bunu benzer lafızlarla rivayet
etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Diğer bazı rivayetlerde belirtildiği gibi Hamza
(r.a.) hazerde çok oruç tutardı. Hadisin zahirine göre Hamza (r.a.) yolculukta
mutlak oruç tutma hükmünü sormuş. Çünkü buradaki rivayette sorunun Ramazan
orucuna ait olduğuna dair bir açıklık yoktur. Lakin Ebu Davud, Hakim ve
Beyhaki'nin bir rivayetinde Hamza (r.a.)'ın yolculuk halinde Ramazan orucunu
tutma hükmünü sorduğu belirtilmiştir.
EI-Menhel
yazarı: Hamza (r.a.)'ın bir defasında nafile orucun hükmünü, başka bir
defasında Ramazan orucunun hükmünü sormuş olması muhtemeldir, demiştir.
Nebi (s.a.v.),
oruç tutup tutmama işini Hamza (r.a.)'ın arzusuna bırakmıştır. çünkü Hamza
(r.a.) kendi durumunu daha iyi bilirdi. Nebi (s.a.v.) verdiği cevapla, yolculuk
halinde farz orucun tutulmasının zorunlu olmadığına işaret buyurmuştur.