DEVAM: 19- ORUÇLUNUN
EŞİNİ ÖPMESİ HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة،
وعلي بْن
مُحَمَّد.
قالا:
حَدَّثَنَا
أبو معاوية،
عَن الأعمش،
عَن مسلم، عَن
شتير بْن شكل،
عَن حفصة؛ - أن
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
كان يقبل وهو
صائم.
Hafsa
(r.a.a)'dan; Şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) oruçluyken
(eşini) öperdi.
AÇIKLAMA: Bu hadisler, nefsine hakim oruçlunun eşini
öpmesinin caizliğine delalet ediyor. Aişe (r.anha)'nın hadisinde geçen
"Resulullah (s.a.v.) nefsine hakim olduğu gibi hanginiz nefsine hakim
olabilir.?" cümlesinin açıklaması hakkında Nevevi'nin şöyle dediğini
"Tuhfe" yazarı nakletmiştir: Aişe (r.anha)'nin sözünün manası şudur:
Sizler oruçluyken eşlerinizi öpmekten sakınmalısınız. Kendinizi Peygamber
(s.a.v.)'e kıyaslamayınız. Çünkü O, nefsine hakimdi. İleri şehveti doğuracak
öpmekten emin idi. Sizler emin olamazsınız. Bu itibarla yolunuz, öpmekten
kaçınmakdır.
Oruçlunun eşini
öpmesini caiz görenlerin, Aişe (r.anha)'nın sözünü şöyle yorumladıklarını Sindi
belirtmiştir. Yani Peygamber (s.a.v.) herkesten fazla nefsine hakim olduğu
halde oruçluyken eşini öptüğüne göre, sizler de oruçluyken eşinizi
öpebilirsiniz.
ORUÇLUNUN EŞİNİ
ÖPMESİ HAKKINDA ALİMLERİN GÖRÜŞLERİ :
1- Sahabilerden
ve Tabiilerden bir cemaat, nefsine hakim olan oruçlunun eşini öptnesinin
caizliğine ve bununla orucunun bozulmayacağına hükmetmişlerdir. Hanefi
alimleri, Ahmed, İshak ve Davud bu görüştedirler. Ebu Hanife ve arkadaşIarı:
Meni'nin gelmesi veya cinsi münasebette bulunma tehlikesi hususunda nefsinden
emin olmayanın oruçluyken eşini öpmesi veya çıplak vücutlarının birbiriyle temas
etmesi mekruhtur. Aşırı dokunma, yani eşlerin çıplak iken kucaklaşması veya
dudak öpüşmesi ise mutlaka mekruhtur. Cünüp olma endişesinin bulunup
bulunmaması farketmez, demişlerdir.
2- Meşhur
kavline göre Malik: Kesinlikle nefsine hakim olan oruçlunun eşini öpmesi
mekruhtur. Nefsinden kesinlikle emin olmıyanınki ise haramdır, demiştir.
3- Şafii, Sevri
ve Evzai genç ile yaşlı arasında ayırım yaparak yaşlının eşini öpmesini mübah,
gencinkini mekruh saymışlardır. İbn-i Abbas (r.anh)'dan rivayet edilen hüküm de
budur. Nevevİ, Müslim'in şerhinde: Şafii ve arkadaşları: Şehvetinin tahrikine yol
açmayan öpme, oruçluya haram değildir. Bununla beraber iyisi, bunu yapmamaktır.
Yapmanın mekruhluğu söylenemez, demişlerdir. Peygamber (s.a.v.) eşlerini öptüğü
halde bunu yapmamasının daha iyi olduğunu söylemelerinin sebebine gelince; öpme
sınırını aşmamak emniyeti; Peygamber (s.a.v.) için mevcuttu. Başkası için bu
emniyetin varlığı söylenemez. Nitekim Aişe (r.anha) : "O. hepinizden fazla
nefsine hakimdi" demiştir. Öpmekle şehveti tahrik edilen hakkındaki hüküm,
Şafii alimlerince en kuvvetli görülen hüküm, haramlıktır. Bir kavle göre
tenzihen kerahettir.
4- Şureyh,
İbrahim Nehai, Şa'bi ve başka bazı alimlere göre öpmek orucu bozar. Kaza etmek
gerekir .